Bob Lutz provkör hybridbilen Volt – och är lyrisk

GM:s legendariske produktchef Bob Lutz har varit ute och provkört plugin-hybriden Chevrolet Volt och inte oväntat är han lyrisk. Tekniken testas nu i ”rätt plattform”,...
Annons

GM:s legendariske produktchef Bob Lutz har varit ute och provkört plugin-hybriden Chevrolet Volt och inte oväntat är han lyrisk. Tekniken testas nu i ”rätt plattform”, det vill säga Delta II. Med 60 procent laddning på batteriet körde Lutz 30 kilometer innan bensinmotorn började ladda – och han hörde det inte ens!

Bob Lutz provkör hybridbilen Volt - och är lyrisk

Bob Lutz till vänster, på plats i Milford, Michigan. Närmast till höger om Lutz står Bob Kruse, Jon Lauckner och Andrew Farah – alla inblandade i utvecklingen av Chevrolet Volt.

Alla motorjournalisters älskling bland toppcheferna är Bob Lutz, produktchef för General Motors och en legend inom bilindustrin. Varje gång Bob öppnar sin breda käft hoppar det ur en mening som man kan använda som rubrik – slagfärdig är bara förnamnet!
Personligen kan den här artikelförfattaren räkna upp en hel rad med odödliga citat som jag antecknat i mitt eget block. Ett av de rakaste besked jag fått i hela mitt yrkesverksamma liv var när jag frågade Lutz, på Frankfurt-salongen 2005, om varför man beslutat sig för att behålla Saab: "Det vore ännu dyrare att lägga ner" sa Lutz och skojade inte ett dugg!

Bob Lutz provkör hybridbilen Volt - och är lyrisk

Elmotorn driver bilen hela tiden och förbränningsmotorn har ingen mekanisk kontakt med hjulen. Förbränningsmotorn skulle kunna placeras på annan plats i bilen men bästa ”packningen” blev i fronten. Notera hur stort batteriet är, optimalt placerat i mitten och lågt ner. KLICKA FÖR STÖRRE

Nåväl, nu har Lutz varit ovanligt tyst en tid och det lär bero på ett elakt njurstensanfall. Han är i alla fall på benen igen och lämnar en färsk provkörningsrapport från sina kolleger på testbanan i Milford, Michigan. Föremålet är en testbil baserad på plattformen Delta II, det vill säga det som bildar grunden till bland annat Chevrolet Cruze, nästa Opel Astra och förmodligen även nästa generation Saab 9-3. I plattformen finns de tekniska komponenterna till plugin-hybriden Chevrolet Volt och det är först nu som man börjar närma sig intrycken som den färdiga modellen får.
Först och främst är Lutz imponerad av chassiegenskaperna. Han upplevde vägegenskaperna som något som borde tillhöra en flera prisklasser högre bil. Bidragande orsak är säkert det faktum att en elmotor går väldigt tyst och utan vibrationer. Lutz kände sig nöjd med det mesta och konstaterande att det bara handlar om finjusteringar.

Bob Lutz provkör hybridbilen Volt - och är lyrisk

GM valde nyligen att släppa de första bilderna på inredningen i den seriemässiga Volt, tidigare bilder har varit från konceptbilen. Men så här ska det alltså se ut, i november 2010. KLICKA FÖR STÖRRE

Testfärden startade med 60 procent laddning i batteripaketet och pågick i 30 kilometer innan förbränningsmotorn gick igång för att ladda batterierna. Lutz fick pinsamt nog detta faktum påtalat för sig, då han inte märkte att motorn gick igång. Det behövs fortfarande mycket justeringar för att få allting rätt och Lutz påpekade att förbränningsmotorn gick av och på onödigt ofta, men det är just sådant som måste testas fram.
Som väntat var Lutz lyrisk efter en tur på cirka 45 kilometer med Chevrolet Volt, men kan samtidigt konstatera att teamet jobbar hårt för att hålla tidsplanen – bilen ska vara färdig att köra ut i bilhallarna i november 2010.

Bob Lutz provkör hybridbilen Volt - och är lyrisk

Annons
Annons
Rulla till toppen