Färg- och kemiföretaget DuPont har presenterat sin årliga sammanställning över de populäraste bilkulörerna i USA. I topp hittar vi inte silvermetallic, som man kanske skulle tro, utan den hamnar på delad andraplats tillsammans med svart. Mest populär är …
Försöker du sälja en begagnad bil i New York som är gul, då får du anstränga dig rejält. Orsaken är förstås att taxiåkerierna målar sina bilar gula och efter ett tag tröttnar man på alla människor som står vid trottoaren och vinkar.
Lokala avvikelser finns alltså, men när nu DuPont presenterar sin årliga lista över de populäraste kulörerna noterar man att skillnaderna jämnar ut sig i världen, även om det går sakta.
I Europa är fortfarande svart den mest omtyckta kulören (26 procent), även om många av praktiska skäl ändå väljer silvermetallic (20 procent) eller vitt (10 procent). I Europa noterar DuPont att klarrött blir en allt mera populär kulör.
I Japan, Kina, Sydkorea och Indien är vitt den mest populära kulören och pearleffekt och andra specialfärger är också poppis. Ryssarna utmärker sig genom att gilla silver bäst (30 procent) men också för att de gillar rött och grönt mer än bilköpare i andra länder.
I USA hamnar svart och silvermetallic på delad andraplats med vardera 17 procent. Silver har varit den mest populära kulören i USA under sex år i rad, men får den här gången se sig nedknuffad av vitt – som 20 procent av bilköparna i USA föredrar framför andra alternativ. Även i USA växer nyfikenheten för speciallacker med olika effekter.
Silver, vitt och svart är de dominerande kulörerna över hela världen. DuPont ser dock en liten växande trend för blått som verkar vara en universell kulör som uppfattas stå nära naturen och symbolisera "miljö".