Koreanska Hyundai tog hem den prestigefyllda titeln Årets Bil i Nordamerika 2009 med sedanmodellen Genesis vid en ceremoni i Detroit på söndagen. Kvällen innan hade supersportbilen Nissan GT-R utsetts till International Car of the Year. Årets ”truck” blev både Ford F-150 och Dodge Ram
Hyundai Genesis vann titeln North American Car of the Year före Ford Flex och Volkswagen Jetta. Från början hade den 50 man starka juryn av motorjournalister från press och andra media USA och Kanada hela 50 nya modeller att sålla bland. Granskningarna började i september och den 18 december hade juryn utsett tre finalister i kategorierna "Car" (personbil) och "Truck" (pickup och suv).
Bland de egenskaper som bedöms är innovationsgrad, säkerhet, köregenskaper och prisvärdhet. För att hålla tävlingen helt objektiv är organisationen bakom utmärkelsen helt och hållet bekostad av jurymedlemmarna.
Denna gång är det 16:e året som utmärkelsen delas ut. Den startades efter mönster av Årets Bil i Europa, men eftersom pickuper och suvar är (eller har varit) en så stor del av marknaden i Nordamerika, utses också en Truck of the Year. Vinnande truck 2009 blev Fords nykonstruerade pickup F-150, som vann på poäng före finalisterna Dodge Ram och Mercedes ML320 BlueTec.
Varje jurymedlem har 25 poäng att fördela mellan de tre finalisterna i varje kategori och 10 poäng får bara ges till en av bilarna. Det betyder att vinnaren som mest kan få 500 poäng.
Vinnaren Hyundai Genesis fick i år 189 poäng, tvåan Ford Flex samlade 180 och trean VW Jetta TDI räknade in 131 poäng. Jetta var för övrigt unik i och med att det var första gången som en dieseldriven bil tog sig till final i tävlingen. Detsamma gällde klassen Trucks, där Mercedes ML320 BlueTec blev första diesel-suv att nomineras till finalen.
Kuriosa denna gång är att tvåan i kategorin truck, Dodge Ram, på lördagen utsågs till vinnare av utmärkelsen International Truck of the Year 2009. Där blev rollerna ombytta, och Ford F-150 kom tvåa, före trean Subaru Forester.
Och i kategorin personbil, International Car of the Year, vann den inte helt familjevänliga Nissan GT-R, supersportbilen som i Sverige kostar 724.000 kronor.
International Car of the Year arrangeras sedan 1997 av amerikanska resemagasinet Road & Travel Magazine och juryn utgörs av 17 motorjournalister från amerikanska media. Kritererna är lite annorlunda än för Amcrican Car oth the Year och formuleras sålunda av chefen för tävlingen, Courtney Caldwell: "International Car of the Year handlar inte om hästkrafter och prestanda utan mer om passion och personlighet."
Utmärkelsen delas ut i Detroit dagen före pressdagen på bilsalongen varje år.