TEST: Nya mot gamla Golf

Golf generation fem kom 2003. Femman känns fortfarande fräsch, ändå är sexan här. Kan en riktigt bra bil bli bättre?

Bild 354586

Den bästa bilen i golfklassen heter fortfarande VW Golf. Artikeln publicerades första gången i auto motor & sport nummer 24-2008 och de som missade artikeln kan nu ta del av alla testresultat här på sajten.


I decennier har segmentet med kompakta femdörrarsbilar hetat "golfklassen". Det är oerhört populära bilar i Europa och även i Sverige. I augusti månad petades nästan Volvo V70 ner från förstaplatsen av en bil ur golfklassen. VW Golf blev tvåa med en marginal på endast 13 levererade bilar.
Golf är en bra bil därför att den är jämnbra på allt, den har inga akuta brister.
Bild 354587

Den viktigaste skillnaden sitter i chassit, den nya bilen är klart bekvämare.

Det mest fascinerande med Golfs tillfälliga nästan-förstaplats är att det bara tre månader senare, det vill säga nu i november, lanseras en ny Golf i sjätte generationen.
"Redan?" tänkte vi. "Hoppas den nya sexan blir lite mjukare, tystare och bekvämare, för femman är trots allt lite väl motorvägsoptimerat stram i chassit."
Golf 6 är dock en i praktiken rejäl facelift och borde mer kallas fem-och-en-halv.
Första önskningen infrias direkt när man öppnar dörren. Dörrhandtagen är från Passat och funktionen är mjukare, tystare - lyxigare. Dörrklangen påminner om nya A4, lättare men ändå mer distinkt. Bara ett ljud. Förr "ka-dunk", nu bara "tjoff". Speciellt i baksätet märks skillnaden där nya bilens tystare dörrstängningsljud är skonsammare för örat.

Bild 354588

Här är allt sig olikt med exklusivare känsla för ögat. Rattknapparna är nu fyrvägsknappar och man kan höja volymen och byta radiokanal med samma tumme.


Interiördesignen är klart mer tilltalande och materialen, som trots att de känns lika, upplevs som betydligt exklusivare.
På rull noteras en sänkning av vägbullret. Gamla Golf har faktiskt ett tillkortakommande just här. Vindrutans teknik är numera tagen från Phaeton och har ett speciellt isolerskikt mellan glasskivorna. Och nog upplevs vindbruset framifrån som något lägre, nu framträder istället ett diskret susande runt de nya backspeglarna.
Bild 354589

Den blå belysningen i gamlingen. Tack och lov är det vitt som gäller i nya bilen. Men radion är dock blå.

Men allra tydligast märks förbättringen av rullkomforten i lägre farter. Gamla Golfens stötdämpare är onödigt hårda på kompression, alltså när hjulen måste upp över hindret. Den nya är betydligt mjukare när den möter en ojämnhet. Om man gungar bilarna vid stillastående känner man också att den nya är lättare att trycka ner.
Den högre fartens rörelseenergi övervinner slutligen gamla Golfens lite hårda stötdämpning och då jobbar den riktigt bra. Men den nya bilen är fortfarande lite mjukare men minst lika stabil i fart.
Det mjukare chassit ger definitivt fördelar på teststräckans kurvigaste parti. Här är asfalten bitvis ojämn och avslöjar de sämre bilarna direkt. Gammelgolfens hårdhet ger visserligen en sportig känsla och rejäl krängstyvhet, men över ojämnheterna följs inte underlaget perfekt och greppet går momentant förlorat. Den nya bilen får vägen att kännas jämnare och trots att det kränger mer får man bättre förtroende för bilen i pressade situationer.

Bild 354590

Framstolarna har samma bekväma dynor. Baksätet är oförändrat, men där hade vi önskat att de höjt några centimeter, man sitter fortfarande bättre i exempelvis Ford Focus på denna plats.


Golfsexan styr in klart piggare, gamla femman kan ibland kännas "lång" och man får vrida mer på ratten. Någon skillnad i styrkänsla upplevde vi dock inte.
Vårt premiärtest av nya Golf sker med motoralternativet TSI med 122 hästkrafter som ersätter 1,6 FSI med 115. Det är den välkända 1,4:an, men den har berövats sin kompressor. Nu bara turbo, men vridmomentkurvan upplevs såpass jämn i hela registret att man faktiskt inte saknar kompressorn i vardaglig lunk. Det är också gamlingen med 140 hästar (kompressor och turbo) som vi valt att jämföra med. Gammelgolfen på bilderna är dock en 1,6.
Under färden försökte vi förgäves känna skillnader i sittkomfort. Det finns ingen alls. Fram som bak. Fortfarande perfekt körställning med bra justermån på både stol och ratt. Framstolarna har samma bekväma dynor och lagoma rymlighet mellan sidostöden vilket gör dem till några av klassens absolut bästa - än en gång. I baksätet hade en lite högre placering av soffan varit på sin plats, men det är samma lite för låga sits och knävinkeln blir aningen skarp.
Bild 354591

Bagageutrymmet är oförändrat - samma hatthylla passar exempelvis i båda bilarna.

Bagageutrymmena är identiska, hatthyllorna passar i båda bilarna. Alla de olika mått vi tar, exempelvis lucköppning, är identiska. Likaså de maximala lastvolymerna med fem respektive två sittplatser. Maxlasten har dock ökat till hela 530 kilo i regbeviset (förr 450). Men ska sanningen fram väger bilen inte riktigt lika lite som de 1.290 kilo som anges och därför är maxlasten i praktiken något lägre.
Baspriset har gått upp några tusingar, men luftkonditionering är nu standard och tillvalet klimatanläggning är hela 7.000 kronor billigare än förr. Bland tillvalen hittar vi saker tidigare förbehållet större sedanmodeller. Vad sägs om aktiv avståndshållande farthållare, aktiv stötdämpning och aktiv fickparkeringshjälp?
Allt detta finns till Golf och de kostar inte heller skjortan, vilket är kul. De aktiva stötdämparna kostar 8.600 kronor vilket är ungefär hälften mot vad de brukar kosta. Dock har vi inte provat dem, men i Passat ger de en mjukare gång. Betydligt billigare är tillägget för fickparkeringsassistenten, 900 kronor! Men då krävs att du valt parkeringsradar fram och bak som kostar i sammanhanget låga 4.700 kronor.
Dock finns inte bixenonstrålkastare tillgängligt ännu, det kommer till våren. Och där kan vi bara hoppas att de blir billigare än till föregångaren då de kostade över 11.000 kronor! Volvo tar exempelvis 5.900 kronor till C30. Men som tröst kan sägas att nya Golfs standardstrålkastare upplevs som bättre än föregångarens. Den som inte vant sig vid extraljus klarar sig faktiskt hyfsat, det gäller inte alla i klassen.
TSI 122:an har en lägre testförbrukning på 6,9 liter per 100 kilometer jämfört med gamla bilen med TSI 140 som vill ha 7,9. Prestandaskillnaden på papperet är dock ganska stor, men 122:an duger gott till att köra om långtradare på sexan på 90-vägar.

Bild 354592

Den nya bilen är bekvämare, tystare och mer alert.


Själva drivlinan, alltså TSI-motorn med manuell sexväxlad låda, är dock inte bättre än i förra generationen. Det är helt enkelt inte möjligt att förbättra den, gången är fulländad. Lagom tyst, vibrationsfri, dragstark på alla varvtal. Växellådan i sin tur har ypperligt länkage med exakta lägen och lagom motstånd. Synkroniseringen bråkar aldrig heller, lägena går i lätt oavsett behandling och temperatur i växellådsoljan. De franska bilarna i klassen har VW Golf:s växellåda som idolaffisch på väggen.
Trots att Golf definitivt inte är billigast att köpa i klassen, blir ändå driftkostnaden human. Bra till och med. Fordonsskatten är låg, tacka 139 gram koldioxid för det. Hyfsat billig försäkring och långa serviceintervaller på 3.000 mil hjälper också ner kostnaden. Även om varje depåstopp kostar lite mer per gång, blir servicekostnaden per mil lite lägre än för de flesta bilar som kallas in varje 1.500 mil.

Bild 354593

Resultatet får oss nästan att tvivla - är den verkligen så bra... De andra i klassen blänger ilsket och väntar på chansen att ge Golf på nöten.


Men störst roll spelar i vanlig ordning andrahandsvärdet. Alla vet vad Golf är och vad den går för. De köps stup i kvarten, ny som begagnad. Vi spår än en gång ett andrahandsvärde som är bättre än snittet.
Bild 354594

Klicka på bilden för att läsa testfakta och betyg.

Driftsäkerheten har dock varit lite av ett gissel, vårt betyg (som ni läsare ger) är inte jättebra. Men i vår stora databas med läsaromdömen syns en förbättring bland de senare årsmodellerna av gamla Golf. Och eftersom nya sexan tekniskt bygger på femman vore det konstigt om inte betyget för driftsäkerhet behöver justeras upp en aning inom en snart framtid.
Dags för summering av betygen. Vi har helt enkelt utgått från de senaste betygen för gamla Golfkarossen med TSI 140-motorn och sedan justerat för den nya bilen. Resultatet får oss nästan att tvivla - är den verkligen så bra?! Betyget blir 83 procent för nya Golfen. Det är det högsta slutbetyg vi någonsin gett. Gamla Golf får 76, vilket redan det är ett mycket bra betyg.
Vi har blivit tvungna att höja gränsen för betyget "5 stjärnor" tack vare nya Golf.
De andra i klassen blänger ilsket och väntar på chansen att ge Golf på nöten...

Ladda hem hela artikeln som en pdf-fil, klicka här!