Lyxmärket Lagonda kommer igen

Brittiska lyxsportbilsmärket Aston Martin återupplivar det klassiska prestigemärket Lagonda. ”Det är framtidens lyxbil, som ska hitta nya krävande kunder”, säger Aston Martin-chefen. Ingen klassisk engelsk...
Annons

Brittiska lyxsportbilsmärket Aston Martin återupplivar det klassiska prestigemärket Lagonda. ”Det är framtidens lyxbil, som ska hitta nya krävande kunder”, säger Aston Martin-chefen.

Lyxmärket Lagonda kommer igen

Ingen klassisk engelsk lyxbilsdesign, men Aston Martin tror att nya Lagonda morgondagens prestigebilsköpare.

Lagonda var ett brittiskt bilmärke som startades 1906 och som på 30-talet blev känt för sina tävlingsframgångar, bland annat på Le Mans. 1947 blev Lagonda en del av Aston Martin, och den sista modellen med det klassiska namnet var den 5,3 meter långa Aston Martin Lagonda som byggdes mellan 1976 och 1989 i 645 exemplar och som såldes dyrare än Rolls-Royce.

Lyxmärket Lagonda kommer igen

Skinn och krom är klassiska ingredienser i en brittisk lyxbil, så även i Lagonda Concept.

Men nu är det dags igen: på Genèvesalongen just nu står ett massivt stycke lyxbil med helt annan design än man förväntar sig av en bil med klassiska brittiska anor. Det är Aston Martins vision av den lyxmodell som ska komplettera märkets fullblodssportvagnar och öppna nya marknader – bland annat i Ryssland, Kina och Mellersta östern.

Lyxmärket Lagonda kommer igen

Aston Martin finns i dag i 32 länder, men med Lagonda ska marknaden breddas betydligt, och enligt Aston Martins chef Ulrich Bez är målet att det nya lyxmärket ska etableras i minst etthundra länder. ”Lagonda är framtidens lyxbil”, säger Ulrich Bez. ”Den kombinerar praktisk användbarhet, ny annorlunda design, innovativ teknologi och nya material”.

Lyxmärket Lagonda kommer igen

Lika lyxig i baksätet, med separat elektriskt inställbara fåtöljer och gott om fack och glashållare. Nytt grepp i lyxklassen är framstolar med gjuten kolfiberstomme.

Det återuppståndna märket ska reflektera sin historia och erbjuda högsta kvalitet för riktigt krävande kunder, samtidigt som man blickar framåt och satsar på klimatsmarta drivlinor med etanmotorer, rena dieslar och hybridlösningar.

Lyxmärket Lagonda kommer igen

Aston Martins vd sedan åtta år, Dr. Ulrich Bez, vill göra Lagonda till ”morgondagens lyxbilsmärke”.

”Lagonda Concept är en kraftfull fyrhjulsdriven lyxbil för fyra personer, som lär tillfredsställa de mest krävande kunder man kan tänka sig”, säger Ulrich Bez.
Han beskriver den kommande seriemodellen som en lyxprodukt med samma syntes av yppersta hantverk, attraktiv design och avancerad teknologi som vi i dag ser hos Aston Martins modeller.
När Lagonda ska vara klar för produktion har ännu inte avslöjats.

Annons
Annons
Rulla till toppen