Rolf Mellde har avlidit – pionjär inom bilindustrin

Vid en ålder av 86 år har Rolf Mellde gått bort. Han var en av de största pionjärerna inom svensk bilindustri med 25 år vid...
Annons

Vid en ålder av 86 år har Rolf Mellde gått bort. Han var en av de största pionjärerna inom svensk bilindustri med 25 år vid Saab och 15 år hos Volvo. Mellde var även skicklig tävlingsförare.

Rolf Mellde har avlidit - pionjär inom bilindustrin

Rolf Mellde ville tävla med Saab på samma villkor som sportvagnstillverkarna och skapade därför – under stort hemlighetsmakeri – en egen sportvagn: Saab Sonett. Endast sex exemplar byggdes av Sonett I. KLICKA FÖR STÖRRE

En av förgrundsmännen som byggde upp svensk fordonsindustri efter andra världskriget – Rolf Mellde, 86 år – har gått bort efter en kort tids sjukdom.
Rolf Mellde föddes 1922 och hade påbrå hemifrån, då hans farfar August Johansson byggde en av de första bilarna i Sverige. Redan som tioåring lär Rolf ha ritat turboaggregat och dieselmotorer på pojkrummet. Med lärare som motorlegenden Folke Mannerstedt på Stockholms Tekniska Institut var framtiden utstakad och efter ingenjörsexamen fick Mellde jobb på Skandiaverken i Lysekil där han arbetade med tvåtaktsmotorer för båtar.
I september 1946 fick Rolf Mellde anställning på "Svenska Aeroplan AB", Saab, och fick ansvaret för framtagandet av en tvåtaktsmotor till den första personbilsmodellen. Mellde fick stor betydelse för utformningen av "Ur-Saaben" och medverkade tidigt till att bilarna testades under tuffast möjliga klimat, nämligen inom motorsporten. 1948 debuterade Mellde som tävlingsförare på Skarpnäcksfältet och han vann ett flertal tävlingar för Saab.

Rolf Mellde har avlidit - pionjär inom bilindustrin

Rolf Mellde ville bygga lätt och Sonett hade ett chassi av nitade aluminiumprofiler (låter modernt, eller hur?) och karossen tillverkades i glasfiberarmerad plast. Tävlingsreglementet ritades om 1958 och då kunde Saab inte längre tävla med bilarna. Men ideerna kom tillbaka på 60-och 70-talen då Sonett II och III byggdes. KLICKA FÖR STÖRRE

Dåtidens tävlingsreglemente gjorde det svårt för de vanliga personbilsmodellerna att konkurrera och Mellde blev initiativtagare till en sportbilsmodell – Sonett – som skulle byggas i liten serie. Mellde ritade själv bilen och tillverkade den hösten 1955 under mycket primitiva former och hemlighetsmakeri i Åsaka utanför Trollhättan. Den färdiga bilen presenterades på Stockholms Bilsalong 1956 och endast sex exemplar byggdes. Mellde använde samma drivlina som i 93:an, men vände hela motorpaketet så att det hamnade bakom framaxeln för rätt viktbalans.
Framtiden var dock inte oljerykande tvåtaktsmotorer och Mellde drev på hårt för att Saab skulle gå över till fyrtaktare, något som dock var svårt att övertyga dåvarande ledningen om. Mellde gjorde då en palatskupp och fick i hemlighet godkänt av familjen Wallenberg för att skaffa en fyrtaktsmotor, en idé som han redan utvecklat och på plats i Detroit förhandlat sig till en bra affär hos Ford där det fanns en lämplig V4-motor.

Ledningen för Saab vägrade att provköra Melldes prototypbil med V4-motor men han gav sig inte så lätt. På sommaren 1966 lyckades Mellde övertala ett 40-tal bilbyggare på fabriken att stanna kvar och de byggde i hemlighet om 600 osålda tvåtaktare till den nya V4:an. Bilen blev en succé hos handlarna och det bidrog starkt till att 96:an kunde fortsätta leva ett bra tag till och ge företaget inkomster för att utveckla och så småningom presentera den moderna 99:an.
Nya personer i ledningen av Saab innebar att Rolf Mellde gav upp sina försök att modernisera tankegångarna inom företaget och efter 25 år sa han upp sig och fick genast anställning hos konkurrenten Volvo Personvagnar. Där kastades Mellde direkt in i det projekt som skulle bli ersättaren till 140-serien, nämligen 240.
Hos Volvo blev Mellde en av förgrundsfigurerna när det gällde att satsa på säkerhetsutveckling, till exempel låsningsfria bromsar och bromshydraulik med diagonalsystem. Han var också en föregångare när det gällde lättviktsmaterial och behovet av bränslesnåla motorer – decennier innan någon hade uttalat orden klimathot och växthuseffekt. Mest känd utåt blev lättviktsbilen Volvo LCP.
Efter pensioneringen levde Rolf Mellde i Lysekil och ett av de sista framträdande han gjorde var på Saab-festivalen 2007, då Saab firade 60-årsjubileum.

Annons
Annons
Rulla till toppen