"Svenska elbilen är en bluff!"

Med stor uppslutning från media presenterades den första elkonverterade bilen från EV Adapt. Det hela påstås nu vara en bluff. Det svenska företaget Autoadapt presenterade...
Annons

"Svenska elbilen är en bluff!"
Med stor uppslutning från media presenterades den första elkonverterade bilen från EV Adapt. Det hela påstås nu vara en bluff.

Det svenska företaget Autoadapt presenterade nyligen ett projekt där man ska konvertera Fiat 500-bilar till eldrift. Nu hävdar Dagens Industri att det är en bluff. Företaget tillbakavisar anklagelsen.

Företaget Autoadapt, som sysslar med handikappanpassning av fordon, förklarade förra veckan att man startar en verksamhet där man bygger om Fiats 500-modell till eldrift. Batteriet ska tillverkas av batterifabriken Alelion i Nödinge.

Av pressinformationen inför invigningen av det som i media kallats ”bilfabriken”, antyddes att Autoadapt skulle ha ett avtal med Fiat om att köpa bilar utan bensinmotor direkt från fabriken i Polen. Det är ren bluff, skriver Dagens Industri på fredagen.

Vid presentationen av det nya konverteringsprojektet sades också att Autoadapt hade order på 400 konverterade bilar från elkraftorganisationen Power Circle. Enligt DI är det också bluff, några order har inte tecknats.

Ledningen för Autoadapt tillbakavisar anklagelsen.
”Det är absolut ingen bluff”, säger Håkan Sandberg, en av initiativtagarna till projektet, till TT.

Om det rapporterade avtalet med Fiatfabriken i Polen säger Sandberg:
”Jag har aldrig sagt att vi har ett avtal med Fiat. Vår utgångspunkt har hela tiden varit att köpa vanliga bilar hos den bilhandlare som är billigast, och konvertera dem till elbilar”, säger Håkan Sandberg till TT.

Enligt Dagens Industri har projektledaren för Power Circle, Christer Asplund, förnekat att det finns någon beställning av 400 elkonverterade bilar.

Till TT säger Autoadapts Håkan Sandberg:
” Vi har ett letter of intent med Power Circle och det innebär att när vi kan förevisa en godkänd bil, så kommer avsiktsförklaringen att övergå till en order om 100 bilar i år och 300 nästa år bilar.”

Olle Johansson, projektsamordnare på Power Circle, förklarar för TT att det inte har skrivits något sådant avtal.

Annons
Annons
Rulla till toppen