VW Passat BlueMotion: Smart och snål

Volkswagen kör hårt med BlueMotion som klimatsmart och här är Passat med andra generationens snålteknik som även omfattar start-stopp. Den känns helrätt.

Bild 355990

Passat BlueMotion finns som både sedan och Variant. (Denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 5-2009)


Den nya generationen VW-dieslar med commonrail går så mjukt och diskret att man inte direkt upplever att man sitter i en diesel. Hela Passaten är för övrigt mycket väl ljuddämpad.
Men direkt vid start inser man att här finns råstyrkan hos en diesel. Tvålitersmotorn ger visserligen "bara" 110 hästar på papperet, men det är 250 Nm från 1500 r/min som ger intryck. Accelerationen är helt okej, och att BlueMotion-versionen har "längre" utväxling (för lägre motorvarv) är knappt märkbart, i varje fall inte i tätortstrafik.

Bild 355991

Start-stopptexten är det enda som skiljer.


Det som direkt märks är däremot start-stoppfunktionen. Vid första trafikljuset i utkanten av Wolfsburg stannar motorn efter ett par sekunder när jag lagt ur växeln. Det blir tyst, och man inser att motorn ändå låter en del när den går.
När det slår om till grönt trampar jag ner kopplingen, och med en knappt märkbar ristning startar motorn. Jag lägger i ettan och kör iväg.
Bild 355992

Klicka för att se tekniska data.

Systemet kräver att jag lägger ur växeln för att stoppa motorn, detta för att möjliggöra krypkörning på kopplingen i kö utan att motorn stoppas.
Det hela fungerar smidigt när man kört ett tag, men jag upplevde att det kan missa: när jag "tappade" kopplingen och fick tjuvstopp, blev automatiken förvirrad och återstartade inte när jag trampade på kopplingen. Till sist såg jag texten "starta manuellt", och när jag då lydde, blev allt normalt igen.
Kontentan är att start-stopp känns självklart som miljöriktig teknik - tillbaka i den egna bilen skäms man lite när den står och går på tomgång vid rödljusen.