Tata Nano gör succé – 203.000 beställda!

Indiska billigbilen Tata Nano är hett eftertraktad. Produktionen är begränsad till 100.000 bilar vid slutet av 2010 men Tata har redan fått in order på...
Annons

Indiska billigbilen Tata Nano är hett eftertraktad. Produktionen är begränsad till 100.000 bilar vid slutet av 2010 men Tata har redan fått in order på 203.000 bilar! Och det är inte den billigaste versionen som är populärast.

Tata Nano gör succé - 203.000 beställda!

Tata Nano erbjuds i tre varianter. Alla tre har en tvåcylindrig bensindriven aluminiummotor på 624 kubikcentimeter som ger 35 hk vid 5.250 r/min och 48 Nm vid 3.000 varv. Bränsleförbrukningen uppges till 4,2 l/100 km och koldioxidutsläppet till 101 gram/km.

De första leveranserna till kund av Tata Nano ska börja i juli. Produktionstakten i Pantnagar-fabriken skruvas upp stegvis men blir ändå begränsad till 100.000 bilar, räknat fram till slutet av 2010. Försäljningsstarten skedde i april och redan då stod det klart att Tata måste lotta ut bilarna, eftersom efterfrågan vida överstiger produktionen.

Att efterfrågan skulle bli stor var förstås en förhoppning hos Tata, men att köptrycket skulle anta sådana proportioner hade man inte ens kunnat fantisera om. Bilen går att beställa hos mer än 30.000 försäljningsställen runt om i Indien men intresserade kan även boka sin beställning via internet – en sajt som sviktade under trycket den också, man hade inledningsvis över en miljon besökare per dygn!

Tata har nu släppt de första siffrorna och enligt dem har hittills 203.000 Nano beställts. 30 procent av kunderna är beredda att betala kontant vid leveransen av sin bil. Intressant nog är det bara 20 procent av kunderna som vill ha den allra enklaste modellen ”Standard”, 30 procent bokade mellanmodellen ”CX” och hela 50 procent ville ha toppmodellen Nano LX – med bland annat luftkonditionering, centrallås, elhissar och mera påkostad inredning som standardutrustning.

Den stora missräkningen för Tata Motors är förstås att fabriksanläggningen i Singur fick överges. Fabriken stod klar till 70 procent men de omfattande protesterna hos lokalbefolkningen tvingade de regionala politikerna att stoppa bygget. En ny fabrik är under uppbyggnad i Sanand, i den västra delstaten Gujarat. Den fabriken kan rulla igång tillverkningen under början av 2010 och ska – när den är helt klar – ha en årlig kapacitet på 350.000 fordon. Om efterfrågan fortsätter att öka finns det utrymme för att öka produktionen till 500.000 bilar per år i Sanand. Med en sådan volym kan Tata Nano bli den bäst säljande bilmodellen i världen!

Annons
Annons
Rulla till toppen