Gumpert Apollos nya rekord på Ringen

Våra kolleger på Sport Auto har satt ett nytt varvrekord på Nürburgring med en gatlegal bil! Rekordbilen Gumpert Apollo Sport tar därmed över kronan från 2006 då man körde 7:14,89 med en Donkervoort D8 RS. Bäst av allt - du kan se rekordvarvet på film!

Bild 357071

Våra kolleger på Sport Auto har lagt ut en film från rekordvarvet på YouTube. Klicka på bilden för en snabb resa runt det "gröna helvetet."


Som alla förstått sedan länge är ett snabbt varv runt den långa Nürburgring-banan det bästa kvittot på en bils prestanda. Åtminstone har det blivit en måttstock som vuxit allt mer i betydelse och många biltillverkare har numera permanenta anläggningar intill banan för att kunna testa och utvärdera sina nya modeller.

Det finns gott om "rekord" runt banan och nu är det dags att lära sig en ny tid: 7,11,57. Det är snabbaste tiden för en gatlegal bil och varvet kördes nyligen av raceföraren Florian Gruber i en Gumpert Apollo Sport med 700 hk stark V8:a motor. Mer om testet av Gumpert Apollo Sport kan du läsa hos Sport Auto på den här länken.

Enligt Florian Gruber var det en helt odramatisk upplevelse (nåja) och med viss optimering, klistrigare däck och något mera attack från föraren borde 7-minuters gränsen vara inom räckhåll. Kanske finns det då möjlighet att klå tiden 6:55, som sattes av en Radical SR8 2005. Sport Auto har lagt ut en film från rekordvarvet på YouTube, som du hittar på den här länken, och det ser förvisso ut som om Gruber inte är speciellt stressad men nog sjutton går det fort!

Bild 357072

Gumpert Apollo Sport har ett "ändamålsenligt utseende" men efter Sport Autos test behöver ingen tvivla på kapaciteten hos bilen!


Tekniskt bygger Gumpert Apollo Sport på en rörbur i stål med en mittplacerad V8:a motor på 4,2 liter. Ursprunget är Audis V8-motor med femventilade förbränningsrum men Gumpert har modifierat kraftigt och med hjälp av dubbla turboaggregat plockar man ut 650 hk och 850 Nm i standardskick. Man kan även erbjuda motorer med upp till 800 hk, om kunden så önskar. Hela konstruktionen är mycket lätt och Gumpert uppger att bilen väger "under 1.200 kilo".

Prestandabladet imponerar lika mycket som varvtiden runt Nürburgring, man hävdar att modellen accelererar 0 - 100 km/h på 3,1 sekunder och når 200 km/h efter 8,9 sekund. Toppfarten anges till 360 km/h. Listpriset börjar vid 299,500 euro. Företagets grundare Roland Gumpert arbetade på Audi under 70- och 80-talen med att utveckla "quattrosystemet", som blev så framgångsrikt både inom motorsporten och i produktionsbilarna.