Här är Audis nya logga

De fyra ringarna i Audis logotyp har fått ett lyft, samtidigt passar man på att förändra typsnittet inför företagets 100-årsjubileum. Men vet ni vilka fyra bilmärken som ringarna symboliserar? Är NSU ett av dem? Nej, faktiskt inte.

Bild 357249

Ingen stor skillnad, men nu ser ringarna ut att vara tillverkade i krom - precis som i verkligheten.


Utan att göra speciellt mycket väsen om händelsen har Audi förnyat sin klassiska logotyp med de fyra ringarna. Numera matchar utseendet bättre det intryck som ett kromat emblem ger. Även typsnittet är lite förändrat, om vi jämför med bilden på gamla utseendet nedan.

Den lätt uppgraderade logotypen införs samtidigt som Audi firar sitt 100-årsjubileum. Företagsnamnet Audi tillkom efter att grundaren August Horch - som inledde sin karriär hos Carl Benz i Mannheim - lämnat sitt gamla bilföretag "August Horch & Cie". För att kunna fortsätta inom bilindustrin med ett nytt företag var Horch tvungen att hitta på ett nytt namn. Horch kan även uttydas som en uppmaning på tyska att lyssna och Audi betyder "lyssna" på latin - idén kläcktes för övrigt av affärsvännen Heinrich Fikentschers tioåriga son. Företaget grundades 16 juli.

Bild 357250

Lite plattare ringar och annorlunda typsnitt på gamla logotypen.


Logotypen med de fyra ringarna kom till 1932 när de tre fordonstillverkarna och bilfabrikerna Audiwerke (Audi), Horchwerke (Horch) och Zschopauer Motorwerke (DKW) slogs samman till Auto Union AG, med huvudkontor i Chemnitz. Även Wanderer, också med säte i Chemnitz, införlivades i det nya Auto Union.

Efter andra världskriget slut, 1945, expropierades den kvarvarande produktionsanläggningen till Sovjetunionen. Men merparten av företagsledningen flyttade till västra Tyskland och gjorde en nystart i Ingolstadt, 1949, under namnet Auto Union GmbH. De första bilarna och motorcyklarna som tillverkades byggde på de framgångsrika tvåtaktsmodellerna från DKW. 1958 köpte Daimler-Benz företaget Auto Union och använde varumärket som ett "ekonomiskt alternativ", vilket dock inte gav några större försäljningsmässiga framgångar.

Inte förrän 1965 kom de första fyrtaktsmodellerna och för att markera moderniseringen fick de återta det gamla Audi-namnet. Kort därefter införlivades Audi i VW-koncernen.

Hur var det då med NSU? Faktiskt är NSU äldst av alla varumärkena och grundlades redan 1873, fast då producerade man bara stickningsmaskiner. Namnet NSU kommer från staden Neckarsulm, där namnet kommer från floderna Neckar och Sulm.

NSU Motorenwerke AG hade vandrat genom olika ekonomiska bekymmer och köptes av VW 1969, för att sedan direkt införlivas i Auto Union GmbH - företaget tog då namnet "Audi NSU Auto Union AG". NSU är alltså egentligen inte en av de fyra ringarna (att göra om logotypen till fem ringar gick inte, då olympiska rörelsen redan lagt rabarber på den logotypen).

Den sista NSU-modellen byggdes i mars 1977 och efter detta framstod koncernnamnet som ganska otympligt. 1985 förändrades namnet till Audi AG, kort och gott. Samtidigt flyttades huvudkontoret från Neckarsulm till Ingolstadt.

När Porsche Holding SE och Volkswagen AG har avslutat sitt samgående, som kan ta över ett år att fullborda med sitt komplicerade korsägande, kan det återigen bli aktuellt att ta upp det gamla koncernnamnet "Auto Union". På det viset kan Volkswagen bli ett varumärke bland de andra och koncernnamnet är fristående, vilket förtydligar uppdelningen. Ungefär som Mercedes är ett av flera varumärken i koncernen Daimler AG.