Mercedes B-klass kommer som vätgasbil

Mercedes Benz meddelar att de ska lansera en vätgasdriven version av B-klass kallad F-cell. Vätgasen driver en elmotor som ger 136 hk samt 290 Nm...
Annons

Mercedes Benz meddelar att de ska lansera en vätgasdriven version av B-klass kallad F-cell. Vätgasen driver en elmotor som ger 136 hk samt 290 Nm och räckvidden blir nästan 40 mil. Produktionen av B-klass F-cell startar innan årsskiftet.

 

Mercedes B-klass kommer som vätgasbil

Mercedes har avverkat 4,5 miljoner kilometer och omkring 100 testbilar i utvecklingen av B-klass F-cell. Vidare har man gjort 30 krocktester innan man lanserar sin första vätgasbil på marknaden.

Mercedes har länge forskat kring bränsleceller och inom kort startar en serietillverkning av B-klass F-cell som blir märkets första riktiga vätgasbil för privatpersoner.

Det dubbla sandwich-golvet hos B-klass gör att vätgastanken, elmotorn, bränslecellerna samt ett litiumjonbatteri kan förpackas i den lilla bilen med bibehållet goda passagerarutrymmen. Dock minskar bagageutrymmet från 544 till 416 liter.

Räckvidden uppges till 385 km innan man behöver stanna vid en vätgaspump för påfyllning, ett procedur som är avklarad inom tre minuter. Bilen räckvidd har förstärkts genom ett litiumjonbatteri på 35 kW och en kapacitet av 1,4 kWh som också ger kraft till den 136 hk och 290 Nm starka elmotorn som driver B-klass F-cell. Precis som hos en hybridbil regenereras bromskraftsenergin som lagras i litiumjonbatteriet.

Mercedes B-klass kommer som vätgasbil

Mercedes själva hävdar att B-klass F-cell är världens första serietillverkade bil. En titel som Honda redan tagit i anspråk i samband med FCX. Vi konstaterar i alla fall det faktum att B-klass F-cell dyker upp till de första kunderna i början på 2010.

Mercedes bjuder inte på några prestandasiffror, men med ett maximalt vridmoment på 290 Nm redan från start kan B-klass F-cell knappast kategoriseras som en långsam bil. Toppfarten uppges emellertid till 170 km/h.

Även om dagens tankstationer av vätgas främst är koncentrerade till Tyskland och framförallt Kalifornien, kan vi i vårt nordiska klimat glädjas åt att bränslecellspaketet ska klarar temperaturer ned till -25 grader utan problem.

Produktionen av B-klass F-cell är igång redan innan årsskiftet och de första 200 exemplaren kommer att levereras till de första leasingkunderna i USA och Europa i början på 2010.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen