Lexuschef bekräftar ny hybriddesign

Förra veckan fick vi se Lexus vågade hybridkoncept LF-Ch. Inte så Lexus-likt tyckte många. auto motor & sports Willy Priske fick en pratstund med Lexus...
Annons

Förra veckan fick vi se Lexus vågade hybridkoncept LF-Ch. Inte så Lexus-likt tyckte många. auto motor & sports Willy Priske fick en pratstund med Lexus designchef, Simon Humphries, som bekräftar att man satsar på en alldeles egen hybriddesign.

Lexuschef bekräftar ny hybriddesign

Lexus LF-Ch har fått en helt ny design – på gott och on tycker våra läsare. För fler bilder, se relaterad länk nedan.

Ams: Berätta kort om hur du kom att jobba för Lexus.
Simon Humphries (SH): Jag kom ursprungligen till Japan 1988 i syfte att jobba åt Sony för en begränsad tid. Just då var det en mycket intressant tid för designers i ett snabbt föränderligt Japan – ”the bubble years”, när det fanns pengar att bränna. Så efter en tid i England där allt bara gick neråt

sökte jag mig tillbaka till Japan där jag började jobba för Lexus 1989 och där har jag blivit kvar.

ams: Vad är det unika i Lexus design?
SH: Det vi kallar för L-finess. Det är ett ganska brett begrepp som främst består i två saker. L står för ”leading edge”, alltså att vara på själva eggen till att leda utvecklingen och finess för den elegans som ofta är ett slående inslag i japansk design. Det handlar om en subtil kontakt med det japanska arvet. I en värld som stadigt går mot en större globalisering är det viktigt att känna en förankring i det genuint egna. Alla är rädda för att bli som alla andra och det gäller att fånga upp det genuina.

ams: Vad skiljer Lexus från till exempel BMW och Mercedes?
SH: Vi arbetar mycket mer med kontraster. Till exempel är motorhuvarna på våra bilar ganska enkla medan fronten är mycket mer komplex. Förutseende är också ett ledord för oss. I GS och LS till exempel så tänds ljus när du närmar dig bilen i mörker, När du öppnar dörren tänds ett ljus på golvet där du ska stiga in. Precis som i japansk gästfrihet där någon ställer fram en askkopp innan du ens hunnit få fram cigaretterna ur fickan. Man kan se våra bilar som försiktigt, men mycket medvetet regisserade filmer eller berättelser.

ams: Hur kommer Lexusbilarna att se ut i framtiden?
SH: Vi har ju skapat en palett av olika Lexus-signaler. Element som identifierar och definierar märket. Dessa ska vi på olika sätt hålla fast vid. Samtidigt är det mycket viktigt för oss att kunna dra nytta av vår ungdom. Vi är ett relativt sett ungt märke som i kraft av det också kan vara friare i vårt skapande än de mer traditionstyngda europeiska märkena. I framtiden kommer design mer och mer att handla om även andra saker än tredimensionell form. Det handlar om att designa funktioner och teknik. Till exempel har vi gjort hybridbilarna till en del av vårt varumärke.

ams: Hur påverkas formspråket av märkets fokus på hybridkonceptet?
SH: Bilköpare runt om i världen blir mer och mer självsäkra och öppna för ny design. När det gäller nya koncept idag så handlar det om att våga utmana samtidigt som man ska ta hänsyn till miljöaspekterna. Lexus är ju marknadsledande på hybridområdet och det räcker ju inte med bara ett emblem för att ta till vara på den positionen. Samtidigt vill vi inte bara fokusera på den asketiska biten i att vara miljövänlig utan också omfamna de mer emotionella värdena i bilägandet. Att vara dramatisk utan att bli vulgär är ett mål och en utmaning för oss.

ams: Så då kommer vi i framtiden att få se en serie Lexusbilar som har en speciell hybriddesign?
SH: Absolut kanske! (Skratt)

Annons
Annons
Rulla till toppen