Magna bygger sin sista Saab-cab

Saab har länge planerat att flytta hem tillverkningen av 9-3 Cabriolet från Österrike och nu är det bekräftat. I december bygger Magna Steyr sin sista...
Annons

Saab har länge planerat att flytta hem tillverkningen av 9-3 Cabriolet från Österrike och nu är det bekräftat. I december bygger Magna Steyr sin sista Saab-cab och sedan transporteras produktionsutrustningen till Trollhättan.

Magna bygger sin sista Saab-cab

För att få upp volymen på produktionen i Trollhättan flyttar Saab tillverkningen av 9-3 Cabriolet från Magna Steyr i Österrike. KLICKA FÖR STÖRRE

Redan i december 2007 läckte de första uppgifterna ut i österrikisk press om att Saab skulle flytta sin cabrioletproduktion från fabriken i Graz. Under vårens separationsprocess från General Motors har det också stått klart att Saab vill ha hela produktionen av 9-3 samlad i Trollhättan. Fabriken behöver all produktion och cabrioletversionen är en viktig pusselbit för att få upp volymen.

I ett kort pressmeddelande bekräftar Saabs vd Jan-Åke Jonsson att flyttlasset går i december. Då bygger Magna sin sista 9-3 Cabriolet i Graz och produktionsutrustningen flyttas till Trollhättan:
"Vi är extremt nöjda med den kvalitetsnivå och proffsiga service som vi har mottagit från Magna Steyr de senaste fem åren," säger Jan-Åke Jonsson, "men nu har tiden kommit för att flytta hem 9-3 Cabriolet till Sverige."

"Vi har en produktionsanläggning i världsklass i Trollhättan och det finns utrymme för att öka volymen" fortsätter Jan-Åke Jonsson. "Att flytta produktionen till Trollhättan reducerar kostnaderna och tryggar jobben för de anställda i fabriken."

Saab visade sitt första cabrioletkoncept 1983 och produktionen av 900 Cabriolet startade 1986, då hos finska Valmet Oy i Nystad. Vid övergången till nuvarande generationen 9-3 flyttades produktionen till Magna Steyr i Graz. Totalt har över en kvarts miljon cabrioleter sålts och modellen har varit mycket lyckosam för Saab på flera marknader, inte minst i USA.

Annons
Annons
Rulla till toppen