Vinterdäcktest - en balansfråga!

I årets stora vinterdäcktest koncentrerar vi vi oss på dubbfria friktionsdäck, som kommit långt i sin utveckling. Men vi jämför även friktionsdäcken med ett par nya dubbdäck och gör några intressanta upptäckter - det gäller att balansera rätt!

Bild 375092

Vill du ha ett däck som är bra på is och snö måste du offra egenskaperna på asfalt. Frågan är bara hur mycket du ska offra - och svaret finns i vårt stora vinterdäcktest, i nummer 21-2009.


I nya numret, nr 21, av auto motor & sport publicerar vi årets stora vinterdäcktest.
Tillsammans med våra norska kolleger har vi valt ut åtta olika dubbfria vinterdäck som är utvecklade för nordiskt klimat. Men vi har också tagit med oss två uppsättningar med friktionsdäck som är utvecklade för Centraleuropa, så kallade mellaneuropeiska friktionsdäck, för att visa på skillnaden mellan olika typer av däck.

Bild 375093

Årets stora vinterdäckstest hittar du i nummer 21-2009, som ligger i kiosken från och med 6 oktober. Vill du inte lämna datorskärmen går det att köpa ett digitalt exemplar för 29 kronor och läsa hela testet genom att klicka på bilden.

På startlistan finns storsäljare som Continental VikingContact 5, Nokian Hakkapeliitta R, Michelin X-Ice 2 och utmanarna Bridgestone Blizzak Nordic, Dunlop Graspic DS-2, Falken Espia EPZ, Goodyear Ice Navi ZEA samt det kinesiska lågprisdäcket Nordexx Nivius Snow. De två mellaneuropeiska friktionsdäcken som användes var Continental WinterContact TS 830 och Michelin Primacy Alpin PA3.

Alla däcken är av dimension 205/55R16, men hastighetsbeteckningen varierar. Testdäcken från Bridgestone och Nokian har till exempel hastighetsmärkning R (170 km/h), medan de från Continental och Michelin är T-märkta (190 km/h). Däcket från Kina är rena "högprestandagummit", med H-märkning (210 km/h). De övriga däcken har den mer traditionella Q-märkningen för vinterdäck, 160 km/h.

På snö brukar det vara små skillnader mellan olika testdäck, och det stämmer även denna gång. Det skiljer bara 1,2 meter i bromssträcka mellan bästa och sämsta däck. Men det är när vi testar på is som de första stora skillnaderna uppträder. Karaktärsskillnaderna fortsätter sedan att spreta iväg när vi provar däcken på asfalt, ett underlag som även vinterdäck måste behärska på ett tryggt sätt.

Hela testet med alla sina resultat kan du läsa i auto motor & sport nummer 21-2009, som ligger i kiosken från och med tisdag 6 oktober. Prenumeranterna har redan kunnat läsa testet och skulle du vara otroligt nyfiken på vilket däck som var bäst går tidningen att köpa i digital form genom att klicka här.

Bild 375094

Vinterdäcktest? Jodå, både friktionsdäck och dubbdäck måste klara av blöt asfalt också - i praktiken ett ganska vanligt underlag även på vintern. Våtegenskaperna skiljer sig åt markant mellan däcken.


Men vi provade inte bara friktionsdäck. Som extraläsning ställde vi också upp de två nya dubbdäcken Michelin X-Ice North 2 och Nokian Hakkapeliitta 7, som i det här testet möter sina dubbfria märkessyskonen Michelin X-Ice 2 och Nokian Hakkapeliitta R.