"Chrysler är lönsamt om två år"

Fiats koncernchef Sergio Marchionne har gjort en fyra månader lång djupdykning i Chrysler. En femårsplan är klar och ska presenteras 4 november. Men redan nu är Marchionne säker: "Chrysler är lönsamt igen 2011."

 

För de som är intresserade av bilindustrin och dess moderna historia finns det några "mirakelgubbar" som har starkare lyskraft än sina kolleger. Fiats koncernchef Sergio Marchionne är definitivt en av dessa. Historierna om denna italienska kanadensare som inte gillar slips och kostym är många men onekligen har han vad som behövs för att vända ett företag - det visar Fiats remarkabla uppgång de senaste åren.

Fiat var snubblande nära en konkurs när Sergio Marchionne klev in som vd 2004 och rensade upp de dammiga, italienska hierakierna. När Marchionne nu gör ett djärvt försök att även räta upp Chrysler LLC är likheterna många. Precis som med Fiat är situationen mycket allvarlig, vilket Marchionne gjorde klart när han informerade personalen om sitt framtida engagemang: "Det blir ingen andra chans för Chrysler, det här är sista chansen och den måste vi ta."

Sergio Marchionne är övertygad om att han kan upprepa bedriften med Fiat, men den här gången hos Chrysler. Redan om två år ska siffrorna vara positiva igen.

Efter att ha gjort en djupdykning i Chrysler under fyra månader och detaljstuderat allting är Sergio Marchionne övertygad om att Chrysler kan bli lönsamt igen. Och det ganska snabbt, redan 2011. I en intervju med Toronto-tidningen Globe and Mail (Marchionne flyttade med sin familj från Italien till Toronto när han var 13 år) berättar han om Chryslers situation:

"Vi förväntar oss att vara lönsamma igen om 24 månader," säger Marchionne i intervjun. "Chrysler blöder inte alls så mycket som folk verkar tro. Kostnadsmedvetenheten är historiskt hög just nu, skulle jag vilja påstå."

En femårsplan ska presenteras den 4:e november och då bryts den självpåtagna tystnad som har rått hos Chryslers ledning. Från och med 2010 ska Chrysler LLC ha en mycket mera transparent rapportering hur företaget utvecklas, vilket inte skedde under förra ägarna Cerberus Capital Managment (eftersom Chrysler inte var börsnoterat var man inte tvingade till det).

Tanken är att man redan 2011 ska bli börsnoterade och därmed göra det möjligt att köpa aktier i Chrysler igen. Då kan de amerikanska och kanadensiska regeringarna - liksom fackförbunden - påbörja avvecklingen av sitt ägarskap, en konsekvens av de stora lån man gett Chrysler.