Bob Lutz skrämde Jaguar att hoppa av

Torsdagen den 29:e ska GM:s produktchef Bob Lutz köra ”The Cadillac V-Series Challenge”, där han ska bevisa att Cadillac har världens snabbaste sedanmodell. Jaguar tänkte...
Annons

Torsdagen den 29:e ska GM:s produktchef Bob Lutz köra ”The Cadillac V-Series Challenge”, där han ska bevisa att Cadillac har världens snabbaste sedanmodell. Jaguar tänkte anta utmaningen med sin XFR men blev så nervösa att de hoppade av.

Bob Lutz skrämde Jaguar att hoppa av

Cadillac har inte varit sena att skapa uppmärksamhet kring Bob Lutz påstående om att CTS-V är världens snabbaste sedan runt en racingbana. Återstår att se om någon Panamera Turbo dyker upp i New York.

Nu är det dags att se om storskrävlaren Bob Lutz är karl för sin hjälm. Klockan 10.00 lokal tid i New York startar utmaningen "The CTS-V Challenge" på racingbanan i Monticello Motor Club. Finns det någon annan sedanmodell i standardskick som kan köra runt banan snabbare än Cadillac CTS-V – det återstår att se!

Bob Lutz skrämde Jaguar att hoppa av

Bob Lutz är redo – vem kan klå honom?

Upprinnelsen till utmaningen var en pressträff för några veckor där Bob Lutz i sin sedvanliga skrytstil hävdade att GM numera har modeller i världsklass, som kan mäta sig med de allra bästa. Bob Lutz tog sportmodellen av Cadillac CTS som ett exempel:
"Cadillac CTS-V är snabbast och ni kan ta vilken standard sedanmodell som helst i världen och utmana mig på en racingbana."

Några av redaktionsmedlemmarna på sajten Jalopnik.com var inte sena att anta den utmaningen och på kort tid anmälde sig över 100 personer som också vill klå Bob Lutz på en racingbana. Utmaningen ska köras på bananläggningen Monticello Motor Club. Jalopnik-gänget fick löfte av Jaguar att låna en XFR för att klå Lutz men inför det mediala trycket hoppade Jaguar av i sista stund. Det officiella skälet är att fem snabba varv på racingbanan kan få bromsarna att överhetta på XFR, vilket i sin tur skulle orsaka en avåkning – något som Jaguar förstås inte vill ska hända inför den församlade mediakåren.

Bob Lutz skrämde Jaguar att hoppa av

Cadillac CTS-V har alltså fått låna kompressormotorn från Corvette ZR1 – även om GM inte vågar utnyttja alla de 645 hk utan har skalat ner toppeffekten till 550 hk och 745 Nm. Bob Lutz hävdar att detta är världens snabbaste sedan – upp till bevis!

Bob "Maximum" Lutz var förstås inte sen att kommentera Jaguars avhopp:
"Det här visar att europeiska highperformance-sedaner är fantastiska bilar, men kanske inte riktigt färdiga för en racingbana rakt ut från bilhandlaren. CTS-V är inte bara snabbare, den kan i standardutförande köra varv efter varv på en racingbana ända tills att bensinen tar slut," sa Lutz och fortsatte:
"Transmissions- och differentialtemperaturerna är stabila, motoroljans temp går inte upp, bromsarna får lite längre slag på pedalen men överhettar inte. Standarddäcken blir lite kletigare men bilen är fortfarande fullt förutsägbar i sitt uppförande. Så låt bästa bil vinna!"

Reglerna för "Cadillac V-Series Challenge" är ganska enkla (se detaljerna på länken här). Bilarna får vardera fem varv på sig att sätta ett snabbt varv, en bil i taget. Bilarna måste givetvis vara i standardskick utan någon typ av modifiering. Bob Lutz kör men har också hjälp av John Heinricy – GM-chefen som våren 2008 tog en helt original CTS-V (enligt GM, men med säkerhetsbur monterad) på Nürburgring och körde 7:59,32. Det var snabbaste varvet för en sedan ända tills ända tills Walther Röhrl förstörde det roliga i somras och körde 7:56 med en Panamera Turbo – se länk här.

Återstår att se vilka bilmodeller som kommer till racingbanan utanför New York. Förarskickligheten kommer förstås också att spela in och sent under torsdagskvällen får vi veta mer (GM:s Cadillac-blogg finns här) – Bob Lutz lär inte vara tyst om han vinner utmaningen!

Annons
Annons
Rulla till toppen