Porsche Boxster Spyder – lättast av alla

1.275 kilo och toppeffekten trimmad till 320 hk gör nya körglädjesmaskinen Boxster Spyder till en värdig efterträdare av Porsche 550 Spyder. Faktiskt är den just...
Annons

1.275 kilo och toppeffekten trimmad till 320 hk gör nya körglädjesmaskinen Boxster Spyder till en värdig efterträdare av Porsche 550 Spyder. Faktiskt är den just nu lättast av alla Porsche-modeller, även om det är mycket jämfört med gamlingen – den vägde som den hette…

Porsche Boxster Spyder - lättast av alla

Sidoprofilen påminner inte så lite om supersportbilen Carrera GT – vilket säkert inte är en tillfällighet. KLICKA FÖR STÖRRE

Låg vikt är nyckeln till de mest roliga stunderna bakom en ratt, det har vi påpekat många gånger. Och nu har äntligen Porsche tagit oss på orden och erbjuder den lättaste av de lätta just nu – Boxster Spyder. Med en vikt på "bara" 1.275 kg och motorn placerad i mitten har den nya specialmodellen förutsättningar att bli en kul kamrat på banträffarna.

Den 3,4 liter stora, direktinsprutade boxermotorn har fått toppeffekten höjd till 320 hk, 10 hk mer än i Boxster S. Med Porsches egen dubbelkopplingslåda PDK ("Porsche-Doppelkupplungsgetriebe") och Sports Chrono Package – där man kan använda så kallad "Launch Control" för effektiva starter – innebär det en 0 – 100 km/h tid på endast 4,8 sekunder. Med samma effektiva transmission och bilens låga vikt ger det en bränsleförbrukning på 9,3 l/100 km. Toppfarten, med taket nere, anges till 267 km/h.

Porsche Boxster Spyder - lättast av alla

De låga sidorutorna skyddar nog bara hjälpligt men en Boxster Spyder ska förstås upplevas med tygsuffletten nere. KLICKA FÖR STÖRRE

Rakt från sidan är det inte så lite på Boxster Spyder som påminner om nedlagda supersportbilen Carrera GT, vilket säkert inte är en tillfällighet. Porsche är också noga med att påpeka släktskapet till den här biltypens urmoder i familjen, klassiska 550 Spyder från 1953. Redan på den tiden hade man mittmotor, minimalt med "onödiga" grejer och en superlåg vikt – endast 550 kilo – som gav imponerande prestanda även med måttlig motoreffekt. 550 Spyder var främst framtagen för racing men också godkänd för gatbruk.

Nya Boxster Spyder ska börja levereras i februari nästa år och baspriset i euroländerna är 53.100, i Tyskland kommer den att kosta 63.404 euro.

Porsche Boxster Spyder - lättast av alla

Porsche Boxster Spyder - lättast av alla

Porsche Boxster Spyder - lättast av alla

Annons
Annons
Rulla till toppen