Renault Mégane R.S.: Så mycket bättre

Racinggener och diffbroms gör nya Mégane R.S. till en av årets roligaste nyheter i den stekheta GTI-klassen. Roligare än så här blir det nästan inte....
Annons

Racinggener och diffbroms gör nya Mégane R.S. till en av årets roligaste nyheter i den stekheta GTI-klassen.

Renault Mégane R.S.: Så mycket bättre

Roligare än så här blir det nästan inte. (Notera att denna provkörning publicerades i auto motor & sport nr 24-2009.)

Den mäktiga asfaltsnutten Ascari Racing Resort utanför Ronda på Spaniens sydkust rankas som en av Europas mest tekniska och utmanande banor. Nästan i klass med Nürburgrings nordslinga och Spa Franchorchamps.

Helt fel plats alltså, att lansera en ny modell om man producerar framhjulsdrivna familjebilar med fokus på säkerhet och ekonomi. Det var i alla fall vad jag tänkte på planet ner till Spanien där vi skulle provsmaka Renault Mégane R.S. Eller Mégane Renault Sport som ni rättrogna Renault Sport Technologies-fans kommer att kalla den.

Jag har kört bland annat nya BMW M3, Corvette C6 och inte minst Audi R8 med V10-motor här. Såg framför mig att Mégane R.S. skulle få mycket svårt att få ner sina 250 hästkrafter och 340 newtonmetrar till asfalten. Att den nog skulle understyra gravt genom flera av Ascari-banans kniviga kurvkombinationer. Jag kunde inte haft mer fel.

Renault Mégane R.S.: Så mycket bättre

En hel del racingdetaljer i inredningen, notera gaspedal, mätartavla och dessutom skalstolar från Recaro.

R.S. har en manuell sexväxlad låda och kraften kommer från en tvåliters rak fyrcylindrig bensinare med twinscroll-turbo. Hela 80 procent av maxvridet är tillgängligt från 1900 varv. Och trots att den ger 20 hästar mer än sin föregångare (125 hk/l) erbjuds man en mer körbar karaktär som låter dig dosera mängden kraft till framhjulen med delikat precision. Viktigt i en framhjulsdriven bil.

Precis som med sportversionerna av Clio och Twingo kan man få Mégane R.S. i två versioner. Sport och Cup. Ring din handlare och kräv en Cup-bil nu!
En absolut förutsättning för snabbheten ut ur kurvorna är nämligen diffbromsen som är standard i Cup-versionen tillsammans med betydligt hårdare chassi och skalstolar från Recaro. Det är dessa detaljer som tar Mégane R.S. från en snabb

GTI till en grymt underhållande kurvkramare. En bil som verkligen inte bangar för lite hårt bansmisk.

Bilen styr in bättre än någon annan framhjulsdriven småbil jag kört. Dessutom balanseras den enkelt och gärna på gränsen till sladd med hjälp av små doser vänsterbroms.
Méganes ankare levereras för övrigt av Brembo. I kombination med kladdiga sportdäck sugs bilen fast i backen med imponerande kraft under inbromsningarna.
Räkna med en komplett utredning av Mégane R.S. köregenskaper när den landar i Sverige efter nyår. VW Scirrocco och Ford Focus RS, fly fältet medan ni kan!

Annons
Annons
Rulla till toppen