OFFICIELLT: Hummer läggs ner

General Motors bekräftar i ett pressmeddelande det som ryktats några dagar: affären med kinesiska Tengzhong går inte att genomföra och Hummer läggs därför ner. Därmed...
Annons

General Motors bekräftar i ett pressmeddelande det som ryktats några dagar: affären med kinesiska Tengzhong går inte att genomföra och Hummer läggs därför ner. Därmed är Saab det enda av fyra varumärken som GM lyckats sälja.

OFFICIELLT: Hummer läggs ner

Att sälja Hummer har inte varit lätt för General Motors trots att man påbörjade processen redan i början av 2008. På den positiva sidan kan man säga att GM lyckats skapa ett mycket starkt varumärke på kort tid, å andra sidan har Hummers försäljning havererat under finanskrisen – ned med cirka 65 procent under 2009.

När Ford Motor Company 2006 fick en ny vd – Alan Mulally, som kom från flygplanstillverkaren Boeing – stakade man ut en färdplan som gavs namnet ”One Ford”. Det innebar bland annat att amerikanska och europeiska Ford skulle samarbeta kring all produktutveckling för att skapa gemensamma ”världsmodeller”. Men man bestämde sig också för att reducera antalet varumärken. Erfarenheten hade lärt Ford att man helt enkelt inte hade förmågan att leda alla de brokiga bilmärkena i koncernen.

Under de fyra år som gått sedan Alan Mulally tillträtt har (nästan) alla varumärkena i forna PAG-gruppen sålts. Aston Martin, Jaguar, Land Rover och snart också Volvo PV. Ford har inte fått några större summor för sina varumärken men man har trots allt varit framgångsrika i sin försäljning. Dessutom lyckades Ford i tid stabilisera sina finanser, innan lågkonjunkturen slog till med full kraft hösten 2008.

OFFICIELLT: Hummer läggs ner

Cirka 3.000 GM-anställda riskerar sina jobb när Hummer läggs ner. Det berör återförsäljare men också bilbyggare på fabrikerna i Shreveport (bilden) och Mishawaka.

Jämfört med Ford framstår agerandet hos General Motors ledning som ett totalt fiasko. Man hade ingen beredskap mot höjda bensinpriser och drogs omkull fullständigt när finanskrisen kom och bilförsäljningen nästan halverades i USA. Endast ett gigantiskt nödlån från amerikanska regeringen på 50 miljarder dollar förhindrade en konkurs. Allt för sent insåg GM att antalet varumärken måste reduceras från åtta till fyra och under lågkonjunkturens efterdyningar har det visat sig nästan omöjligt att hitta köpare till Pontiac, Hummer, Saturn och Saab.

OFFICIELLT: Hummer läggs ner

GM:s vicepresident John Smith kunde inte sälja Pontiac, inte Saturn, fick inte sälja Opel och tvingas nu också meddela att även Hummer är osäljbart. Tur att Victor Muller köpte Saab.

Pontiac försökte man inte ens sälja, det varumärket försvann bara ut i kulisserna. Penske försökte ta över Saturn men misslyckades. Kinesiska Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machines, förkortat Tengzhong, var villiga att köpa Hummer och ta över både varumärke och återförsäljare (se artikeln här). Men nu meddelar GM i ett kort pressmeddelande att affären inte går att genomföra.

GM:s vicepresident John Smith skriver (se hela texten i rutan nedan) att Hummer ska avvecklas på ett ansvarsfullt sätt. De som minns texten från 18 december när Saab skulle läggas ner ser att ordföljden är nästan exakt densamma. Tack vare den energiska insatsen från Spyker Cars och vd Victor Muller är Saab Automobile alltså det enda varumärke som GM faktiskt lyckats sälja.

Cirka 3.000 GM-anställda berörs av Hummers nedläggning. Främst återförsäljare men också bilbyggare på fabrikerna i Shreveport och Mishawaka. Försäljningen gick mycket dåligt för Hummer då bensinpriset fördubblades i USA under 2008 och klappade igenom fullständigt under finanskrisen. Under 2009 såldes inte ens 10.000 bilar. Som bäst gick det under 2006 då det såldes 71.524 Hummer-bilar.

Trots nedläggningen säger GM att man fortsatt tar ansvar för alla garantier och ska tillhandahålla reservdelar och teknisk support. Hur mycket nedläggningen kostar GM nämns inte.

Annons
Annons
Rulla till toppen