VW Multivan: Den stora familjedrömmen

Världens bästa familjebuss heter VW Multivan – om man ska tro läsarna av auto motor & sport. Ni röstade fram Multivan till en förstaplats i...
Annons

Världens bästa familjebuss heter VW Multivan – om man ska tro läsarna av auto motor & sport. Ni röstade fram Multivan till en förstaplats i omröstningen Årets Bästa Bilar. Hur bra är världsbäst?

VW Multivan: Den stora familjedrömmen

Som att köra Golf! Multivan är förvånansvärt lättkörd och smidig – ingen busskänsla bakom ratten.

På utsidan syns inte mycket av nyhetens behag, men Multivan har blivit mycket bättre i sin senaste version.
Nya snåla dieselmotorer och möjligheten att välja till DSG-låda är de mest uppenbara – bortsett från lättare uppfräschningar rent estetiskt och när det gäller utrustning.
Tag plats i toppversionen: 2,0 BiTDI DSG 4Motion.
Den långa bokstavsförkortningen BiTDI innebär att det finns dubbelturbo och i detta fall 180 hästkrafter och 400 Nm.
DSG betyder dubbelkopplingslåda. En sjustegad manuell låda som jobbar automatiskt och därmed är riktigt sparsam med dropparna. På långfärd med last håller man sig lätt under litern per mil.

VW Multivan: Den stora familjedrömmen

Den 7-stegade DSG-lådan fungerar riktigt bra! (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nummer 7-2010.)

4Motion är VW:s namn för fyrhjulsdrift och i detta fall permanent drivning med elektronisk differentialspärr.
Man kliver upp en rejäl bit och insteget med kromat fotsteg med blålysande lampa ger en hel del lyxig truckerkänsla.
Bakom ratten känns det nästan som att sitta i en personbil, ingen bussvinkel på ratten (ställbar både i längsled och höjdled) och riktigt hög tysk kvalitetskänsla. Men visst, de dubbla fällbara armstöden och den fantastiska sikten ger maffiga vibbar. Lite proffsförare över det hela.
Alla stolar i bilen har hög kvalitet och en rätt stel känsla, inget fluff utan snarare långfärdsstoppning.

VW Multivan: Den stora familjedrömmen

Det är hög kvalitetskänsla bakom ratten dessutom sitter man riktigt bra. Ingen busskänsla här inte.

Styrningen är skön och även om ekipaget väger drygt 2,2 ton tom är Multivan inte segt tung att köra. Fyrhjulsdriften hjälper till att ge den stabila känslan och är självklart underbar att ha på snöiga vägar, både för säkerhetens och framkomlighetens skull.
Lite av förklädd suv, eftersom Multivan faktiskt tar sig fram riktigt bra.
Motorn på 180 hästar räcker fint för avspänd långdistanskörning och omkörningar går riktigt bra i vanlig svensk landsvägshastighet. Men bilen är tung och visst är luftmotståndet stort. Krängning förekommer och toppfartsorgier är inte bilens rätta element.
Multivan köper man givetvis för utrymmena. I rad två finns två separata kaptensstolar och längst bak en rejäl soffa för tre. Ett multifunktionsbord kan köpas till, som går att

flytta runt och fälla ut på olika vis.
Bakdörrarna öppnas elektrisk, men det är lite bökigt att fälla kaptensfåtöljerna för att komma längst bak.
Stolarna kan snurras och skjutas och soffan kan även den skjutas i längsled – och allt kan fällas samman till en säng. Men den höga kvaliteten ger hög vikt och det är lite stökigt att möblera om. Vill man ha skidor eller andra långa saker på golvet slås man av att det är trångt under stolar/soffa och att lastlängden begränsas av kaptensstolarnas fästen på golvet.
Bagageutrymmet är framför allt högt och kan bli stort om man skjuter fram soffan.
Utrustningslistan är lika lång som kvalitetskänslan är hög – och behöver man en stor familjebil-buss finns det inget bättre att köpa.
auto motor & sport-läsarna har rätt.

Annons
Annons
Rulla till toppen