Bob Lutz – 78 – lämnar GM för pension

Efter en 47 år lång karriär inom bilindustrin är Bob ”citatmaskinen” Lutz redo att inleda sin pensionering. Första lediga dagen blir 1 maj och frågan...
Annons

Efter en 47 år lång karriär inom bilindustrin är Bob ”citatmaskinen” Lutz redo att inleda sin pensionering. Första lediga dagen blir 1 maj och frågan är vem som kan fylla Lutz kostym hos GM?

Bob Lutz hade egentligen planerat för en tidigare pensionering, men när marken började skaka under General Motors blev han övertalad att stanna kvar som produktchef och senare vice-vd och rådgivare till nya koncernchefen Ed Whitacre. Men nu har Bob Lutz bestämt sig – den 1 maj går han definitivt i pension.

Bob Lutz - 78 - lämnar GM för pension

Bob Lutz har för mycket myror i benen för att börja med flugfiske. Men kanske blir det mer tid för flygning?

Enligt Bob Lutz själv, som just nu är i Genève och håller hov för motorjournalisterna (i vanlig ordning, se vår senaste intervju här) är det precis rätt tid att lämna GM. Företaget är på rätt spår och gör det som alla biltillverkare borde: ”Satsa på design och bygg de bästa bilarna och truckarna. Så här enkelt och klart har aldrig målet varit förut.”

Den nytillsatte Ed Whitacre har städat rejält i GM-ledningen och frågan är om Bob Lutz i själva verket fått sparken – men det förnekar han bestämt. Istället säger Bob Lutz att det vid en ålder av 78, efter 47 år inom bilindustrin, inte längre är lika kul att stiga upp halv fem på morgonen varje dag och besöka ännu en bilsalong.

När branschtidningen Automotive News ställde frågan om vilket projekt han är mest stolt över i backspegeln fick Bob Lutz fundera en stund men svarade sen:
”Ska man välja ut ett projekt som jag är speciellt stolt för att genomfört, även om jag inte var initiativtagaren, måste det bli Chevrolet Volt. Det drogs igång när elbilar var fula och EV1-projektet var färskt i minne som ett ekonomiskt fiasko. Att sätta igång alla och få projektet godkänt var inte lätt.”

Bob Lutz har en unik karriär bakom sig inom bilindustrin och har jobbat för ”alla”, inklusive BMW i Europa. Förutom sin frispråkighet har Lutz mest förknippats med muskelstinna bilmodeller. Men på gamla dagar blir fan religiös, som man brukar säga, och de senaste åren har Lutz deklarerat elbilens fördelar och tycker att vi lever i bilindustrins mest spännande tid – just därför att klimathotet är en så stor, teknisk utmaning.

Annons
Annons
Rulla till toppen