Ford Focus RS500 - alla fakta och bilder

Två dagar i förväg har vi fått alla fakta och 24 stora bilder på Fords nya värsting - Focus RS500. Motorn ger 350 hk och 460 Nm, vilket ska räcka för 0 - 100 km/h på 5,6 sekunder. Endast 500 bilar ska byggas och du kan få RS500 i vilken färg som helst - så länge du väljer matt svart.

Bild 354325

Jodå - hela bilen är mattsvart. Men Ford har fegat lite och lagt på en plastfolie. Under den är RS500 svart metallic. Endast 500 exemplar ska byggas, så bilda kö. KLICKA FÖR STÖRRE


Ford lämnade dörren vidöppen till sin specialsajt om nya värstingen Focus RS500 och det var bara att klampa in. Efter publiceringen av den här artikeln stängdes först dörren, men nu är den öppen på nytt (klicka här för att länka direkt). På sajten, under "Press", finns stora bilder att ladda hem samt mp3-filer för att lyssna på motorn (skrivbordsbilder och ny ringsignal till mobilen, kanske?).

I pressmeddelandet, som ni kan ladda hem hos oss (klicka här), kan vi läsa oss till att Ford i gammal god anda öppnat upp andningsvägarna på Volvos trofasta turbofemma på 2,5 liter. En större laddluftkylare och grövre "downpipe" (första rörbiten efter turboaggregatet) tillsammans med bättre flöde i luftboxen har gjort susen.

Bild 354326

Chassi, fälgstorlek och bromsar är samma på RS500 som på vanliga Focus RS. Men teamet bakom RS500 har kört 500 varv i sträck på Nürburgring för att testa bilens uthållighet. Varvtiderna är man lite förtegen om men säger "8 minuter ska vara inom räckhåll". KLICKA FÖR STÖRRE


Utan att behöva öka turbotrycket mer än marginellt hoppar nu toppeffekten upp från 305 till 350 hk vid 6.000 rpm och vridet tillåts öka från 440 till 460 Nm mellan 2.500 - 4.500 rpm. Enligt Ford är det inte folket på Hisingen som gjort trimningen utan tuningföretaget Revolvo Technologies.

Effektökningen på RS500 ger en preliminär accelerationstid mellan 0 - 100 km/h på 5,6 sekunder men toppfarten är oförändrad jämfört med en "vanlig" RS, det vill säga 263 km/h. Oförändrat är också bromsarna och fälgstorleken samt Conti SP3-däcken som mäter 235/35R19, men det är en tydligare logotyp på de rödmålade bromsoken.

Bild 354327

Det blir bara 500 exemplar av RS500, det lönar sig inte att tjata om fler. Däremot är Ford positivt överraskade av RS-försäljningen som nu ligger över 11.000 bilar, betydligt över de 7.000 - 8.000 man hoppats på. KLICKA FÖR STÖRRE


Den som är orolig för bromsarnas kapacitet kan sluta bekymra sig, då Ford TeamRS testade RS500 på Nürgburgring och körde i skift för att lägga 1.000 mil i sträck - 500 varv, alltså - på banan.
"Vi ville vara absolut säkra på att de seriösa entusiasterna kan köra Focus RS500 till gränsen på banorna, utan att vara rädd för några bekymmer," berättar chefsingenjören Matthias Tonn.

Den speciella mattsvarta finishen är tejpad på av 3M i Frankfurt. Tröttnar man på mattsvart är bilen lackerad i "Panther Black Metallic" under plastfilmen. På utrustningslistan saknas nästan ingenting, allt är standard inklusive sportstolarna från Recaro. Enda valbara tilläggen är DVD-navigation (18.700 kronor) och röd skinnklädsel på sportstolarna (6.400 kronor).

Endast 500 exemplar av RS500 ska tillverkas och de ska allihop levereras till kund, med speciell nummerplatta som visar vilken bil det är. De bilar som Ford själva ska använda vid mässor och kundträffar ingår inte i den exklusiva serien på 500 bilar.

Priset för RS500 i Sverige blir 392.900 kronor och det kommer endast tio bilar hit. Publik premiär blir det på bilsalongen i Leipzig, som öppnar 9 april.

Bild 354328

Bild 354329

Bild 354330

Bild 354331

Bild 354332

Bild 354333

Bild 354334

Bild 354335

Bild 354336

Bild 354337

Bild 354338

Bild 354339

Bild 354340

Bild 354341

Bild 354342

Bild 354343

Bild 354344

Bild 354345

Bild 354346

Bild 354347

Bild 354348

Läcker bil - helt rätt att göra den mattsvart!
530
38