"Toyotagate" har kostat minst 15 miljarder

Krånglande gaspedaler och andra kvalitetsproblem har hittlills kostat Toyota runt 15 miljarder kronor, enligt företaget själv. Externa bedömare tror dock att notan redan passerat det...
Annons

Krånglande gaspedaler och andra kvalitetsproblem har hittlills kostat Toyota runt 15 miljarder kronor, enligt företaget själv. Externa bedömare tror dock att notan redan passerat det dubbla och ingen vågar gissa slutsumman.

"Toyotagate" har kostat minst 15 miljarder

Krånglande gaspedaler går att byta ut, men hur svårt skadat är Toyotas varumärke? Är problemen glömda om något år, eller har konsumenterna ändrat uppfattning?

Att tvingas återkalla redan levererade bilar och ändra en konstruktion är en mycket dyrbar affär, det vet alla inom bilindustrin. Men att lämna säkerhetsbrister utan åtgärd kan skada varumärket på ett sätt som kanske inte går att reparera, så några alternativ till att bita i det sura äpplet finns egentligen inte.

Enligt Toyotas egna beräkningar har återkallelserna i USA kostar företaget två miljarder dollar, cirka 15 miljarder kronor. Då räknar man in höstens åtgärd att öka avståndet mellan gaspedal och golvmattor, samt modifieringen av gaspedalerna som inleddes kring årsskiftet. Totalt omfattas cirka åtta miljoner bilar.

"Toyotagate" har kostat minst 15 miljarder

Akio Toyoda, koncernchef för Toyota och sonson till grundaren, har ett tufft arbete framför sig. Förtroendet måste återställas och det blir dyrbart.

Men beloppet på två miljarder dollar räknar inte in åtgärden att ändra programmeringen på bromssystemet till Prius III, heller inte annonskampanjer för att informera bilägare och den rabattkampanj i USA som ska locka tillbaka kunderna. Vissa bedömare tror att Toyotas kostnader sammantaget redan kan röra sig om över fyra miljarder dollar, alltså över 30 miljarder kronor.

Utöver detta ska Toyota hantera de hundratals domstolsstämningar som kunder och företag lämnat in. Det står redan klart att amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA dömt ut sitt maximala bötesbelopp på 16,4 miljoner dollar (120 miljoner kronor) för att Toyota inte gick ut direkt med information om problemen (se artikel här).

Avgörande för hur domstolarna ska behandla stämningarna mot Toyota är hur medvetna man internt var om säkerhetsproblemen. Går det att leda i bevis att Toyota kände till riskerna men valde att medvetet mörka uppgifterna lär kostnaderna skjuta i höjden. Nyckeln i detta detektivarbete är vad man i USA beskriver som Toyotas "Books of Knowledge", det vill säga interna kvalitetsmätningar som samlats in för att utvärdera det egna utvecklings- och produktionsarbetet.

En del av Toyotas interna kvalitetsrapporter har läckt ut till amerikanska myndigheter men de är ännu så länge hemligstämplade. Nyhetsbyrån AP publicerade under söndagen en artikel där man undersökt en stor mängd stämningar där Toyota anklagats för undermåliga produkter. Enligt AP har det i flera fall varit så att Toyota undanhållit dokument från domstolarna, trots att man känt till informationen, vilket är olagligt i USA.

Annons
Annons
Rulla till toppen