Volvo V70: Vi testar olja mot gas

V70 1,6D DRIVe är en av de snålaste familjebilarna som byggs för närvarande, men nu får oljebrännaren från Torslanda konkurrens - från de egna leden! Olja eller gas, vad är smartast?

Bild 373121

V70 1,6D DRIVe mot V70 2,5FT DRIVe. Vilket är smartast och bäst - egentligen? (Notera att detta test publicerades första gången i nummer 3-2010.)


Ända sedan 2006, då Volvo drog ur proppen på BiFuel-projektet, har man varit utan en gasbil. Sedan dess har V70 reinkarnerats till sin senaste version, så det är väl bara att börja bygga BiFuel-bilar (till samtliga taxibolags stora glädje) igen? Nja, inte riktigt.
När förra V70 (kallad V70 N) utvecklades hade man klartecken för gasdriftens annorlunda krav på konstruktionen, och plats gjordes därför under lastgolvet för gastankar och ledningar. Nya V70 (V70 II) är chassimässigt ett samarbete med Ford, och Volvo fick helt enkelt inte gehör för gaskonverteringskraven.
Resultatet av detta står fullständigt klart när man öppnar bakluckan på V70 2,5FT DRIVe, som bilen heter. Det ser nämligen halvfullt ut - när det är tomt! Bagagegolvet är höjt 15 centimeter, och av bilens 555 VDA-liter återstår runt 370. Reservhjul och balja under golvet kan man glömma. Där ligger istället tre gastankar i kompositmaterial, som totalt rymmer 23 normalkubikmeter (Nm3) - med en försiktig gasfot goda för knappt 30 mils räckvidd. En 70-liters bensintank (som på alla andra V70-verioner) ligger under baksätet.

Bild 373122

Nya V70 (V70 II) är chassimässigt ett samarbete med Ford, och Volvo fick inte gehör för gaskonverteringskraven. Resultatet innebär en katastrof för bagageutrymmet.


Gasbilarna byggs bokstavligt talat på Volvos bakgård, av ett företag som heter AFV - "Alternative Fuel Vehicles". Från tio arbetsstationer gaskonverterar företaget 10-15 bilar per vecka, och de säljs sedan "som vilken annan Volvo som helst". Alla garantier gäller, och konstigt vore väl annars. Snudd på samtliga anställda kommer från Volvo, och majoriteten just från det insomnade BiFuel-projektet. Kunnigt folk, minst sagt.

Gasmotorn är i grunden samma turbomatade raka femma som i 2,5T och FT, men i gasutförande går den inte på etanol utan "bara" på gas och bensin. Serviceintervallerna är därför 3.000 mil, och inte 1.500 som på E85-versionen. Tacksamt.
Körd på bensin levererar motorn 231 hästar och 340 Nm, men på gas försvinner cirka 10-15 procent på grund av gasens lägre energiinnehåll. En normalkubikmeter naturgas motsvarar 1,25 liter bensin, och en Nm3 biogas motsvarar 1,1 liter bensin.
Dessutom väger gastankarna och deras kringutrustning 92 kilo, så räkna inte med några demonprestanda. Strax under tio sekunder till 100 km/h känns som en trolig notering, men vi
Bild 373123

Gastankarna under bagagegolvet stjäl enormt mycket plats. Bagagevolymen krymper från godkänt i storbilsklassen till knappt godtagbart - i kompaktklassen! "Gasglada" får kompromissa med flexibiliteten...

kunde på grund av yttre omständigheter tyvärr inte testa detta under vår period med bilen.

Vad vi dock kunde göra var att köra bilen med dess rätta programvara för motorstyrningen, något vi är synnerligen ensamma om i Sverige just nu. Ursprungligen hade bilen en gammal programvara, och den gick ärligt talat inget vidare vid körning på biogas. Väldigt ryckig gång vid lågt gaspådrag (exempelvis vid kökörning) och att motorn dog under gång vid ett flertal tillfällen var två symptom. På vår inrådan togs bilen in för uppdatering, och båda dessa fenomen försvann.
Vi testade även bilen vid riktigt sträng kyla, och inga startsvårigheter kunde märkas. Detta beroende på att motorn alltid går på bensin de första minuterna, förutsatt att det finns bensin i tanken. Efter en stund klickar det till från bagageutrymmet och gasdriften aktiveras. Under körning märks detta inte alls.

Apropå diskretion är det dags att vi synar konkurrentbilen i detta test, den hypersnåla V70 1,6D DRIVe. Minnesgoda läsare vet att Fredde Huldt nästan kom till Nordkap på en tank, och därmed blev tvåa i Targa Snålio 2009, bara slagen av Thomas Berggren som kom till Paris med sin Passat BlueMotion.
Denna gång håller vi oss inom landets gränser, men märker snabbt att 1,6D är lika snål som vi minns den. Testförbrukningen stannar på 4,6 l/100 km, att jämföra med gasbilen som vill ha 8,6 Nm3/100 km. Noterbart är att båda bilarna faktiskt drog mindre bränsle än vad deras respektive normer säger. Ärliga specifikationer, alltså.

Förutom det försämrade bagageutrymmet finner vi ytterligare ett minus för V70 2,5FT DRIVe i prislistan. Volvo vill ha 319.900 kronor för bilen, förvisso med Kinetic-paketet som standard (vilket inkluderar bland annat farthållare, läderklädd ratt och växelspaksknopp, insynskydd för bagageutrymmet, aluminiumhjul och eluppvärmt baksäte) men det är ändå saftigt med tanke på att dieselbilen kostar "endast" 284.900 i Kinetic-utförande.

Volvos gasbil är dessutom inte speciellt snål, jämför med Passat EcoFuel som drog 5,9 Nm3/100 km när vi testade den. Och när biogasen kostar runt elva kronor per normalkubikmeter spelar det föga roll att bilen är skattebefriad i fem år, dieseln tar hem den ekonomiska matchen tämligen enkelt. Som tjänstebil är gasbilen däremot intressant, förmånsvärdet är rabatterat 40 procent och dessutom kör man nära nog koldioxidneutralt på biogas.
För sitt miljötänkande betalar man dock ett skyhögt pris rent flexibilitetsmässigt.

• Läs hela testet (nr 3/2010) i digitaltidningen via din medlemsklubb. Klicka här!
• Du kan även läsa tidningen i biblioteket eller köpa numret i vår kiosk för 29 kronor. Klicka här!

Bild 373124

Klicka för att se alla testfakta.

Jag gillar ändå gas bäst!
101
170