Nya Phaeton är världsbäst på vägmärken

Volkswagen ger inte upp sin superlyxmodell Phaeton trots trög försäljning. På salongen i Peking är det i helgen premiär för en ansiktslyftning. Ett av assistanssystemen...
Annons

Volkswagen ger inte upp sin superlyxmodell Phaeton trots trög försäljning. På salongen i Peking är det i helgen premiär för en ansiktslyftning. Ett av assistanssystemen är bäst i världen på att tolka vägmärken.

Nya Phaeton är världsbäst på vägmärken

Med uppfräschad front betonas släktskapet med övriga VW-familjen och nya strålkastare ger avancerad belysningsassistans.

Den uppgraderade Phaetongenerationen har tydligare VW-släktdrag i fronten med mer krom och karaktäristiska varselljusslingar med lysdioder. Strålkastarenheterna är nya, med kurvaktiva xenoninsatser plus korsningsljus med diodteknik. Även bakljusen utmärks av identitetsskapande diodmönster.

På motorsidan gives inte mycket nytt, däremot tillkommer nya assistanssystem som underlättar för föraren och höjer säkerheten. En världsnyhet är enligt Volkswagen vägmärkeskameran, som nu läser av och på displayen rakt framför föraren visar inte bara hastighetsbegränsningar utan även omkörningsförbud. Tre ögon ser mer än två, och kamerans låter sig inte distraheras av medpassagerare eller övrig trafik, betonar Volkswagen.

Nya Phaeton är världsbäst på vägmärken

Phaeton finns även i fortsättningen i två karosslängder: 506 och 518 centimeter. Även ”den korta” ger kungligt benutrymme i baksätet.

Kameror lär bli allt vanligare hjälpmedel i bilarna och i Phaeton finns också en som sköter belysningssystemet – "Dynamic Light Assist". Den sitter i fronten och direktsänder bilden av trafikmiljön framför bilen till en dator som analyserar läget och ser till att belysningen är optimal i varje ögonblick. Bland annat styr den huvudstrålkastarna efter hur vägen svänger, och finns det risk att det egna helljuset bländar mötande, slår den om till halvljus. Enligt VW betyder att föraren nästan alltid har mer ljus tillgängligt än vid manuell omkoppling mellan hel- och halvljus.

Nya Phaeton är världsbäst på vägmärken

Sakligt och intuitivt som i alla VW, men kombinerat med utsökt hantverk och exklusiva material. Bildkskärmen är åtta tum och kan visa Google Maps via nätuppkoppling.

Bland övriga assistanssystem finns liksom tidigare en radarbaserad automatisk avståndskontroll som dels håller vald distans till framförvarande, dels varnar vid riskabelt snabb avståndsminskning. Om föraren inte reagerar, fullbromsar bilen till stillastående om de behölvs.

Hjälpsysemet "Side Assist" håller med radar uppsikt bakåt och längs bilsidan och varnar optiskt i ytterbackspegeln om det finns risk för krock med bakifrånkommande.

Informations- och underhållningssystemet är väl utbyggt och i navigatorn ingår en 30 gigabytes hårddisk och möjlighet att lägga ut Google Maps-grafik online i den åtta tum stora pekskärmen. Intressepunkter (points of interest) kan kallas fram från Google och direkt läggas in i vägledningen. Har man en Apple iPhone kan de integreras helt i bilens ljud- och bildsystem.

Liksom hittills erbjuds Phaeton med två olika axelavstånd som motsvarar en totallängd på 506 alternativt 518 centimeter. Den kan beställas med antingen fem sittplatser eller med baksätet som två separata, fullt elektriskt inställbara fåtöljer.

Det finns fortfarande tre bensinmotorer att välja bland: en V6 på 280 hästkrafter, en V8 med 335 och en W12 med 450 hästar. I Europa väljer man gärna dieseln, som är en V6:a på 240 hästkrafter och 500 Nm. Den räcker för att dra iväg den 2,2 ton tunga limousinen 0 till 100 på 8,6 sekunder och skjutsa den vidare till en toppfart på 237 km/h. Ändå stannar den normerade dieselförbrukningen på 8,5 l/100 km, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 224 gram per kilometer.

Exakt när Phaeton Fas II lanseras, har i skrivande stund inte meddelats. Inte heller om uppgraderingen har påverkat prisbilden.

Annons
Annons
Rulla till toppen