Första Opel Ampera serietillverkad

I fredags, den 23 april, tog Opels elbil Ampera första steget mot serieproduktion i stor skala. Då rullade det första förserieexemplaret ut från GM:s fabrik i USA. Säljstart i Europa blir det 2012.

Bild 372869

Förserieproduktionen av ett antal Opel Ampera startade i förra veckan i GM:s amerikanska fabrik i Warren, delstaten Michigan.


Opel Ampera, den elektriska modellen med räckviddsförlängare (EREV), ska börja säljas i Europa 2012. Bilen är till 95 procent identisk med Chevrolet Volt, och från början ska de båda kusinerna byggas parallellt i General Motors fabrik i Warren, delstaten Michigan.

I fredags, den 23 april, rullade det första förseriebyggda exemplaret ut från fabriken och under de kommande månaderna kommer ytterligare ett antal förseriebilar att byggas.

Bilarna som byggs på den speciella förserielinan kommer inte att säljas, utan ska testas och utvärderas både i USA och Europa, och vid behov finjusteras vad gäller köregenskaper och elektroniska funktioner. Några ska också offras i fysiska krockprov.

Bild 372870

Opels variant av Chevrolet Volt är Ampera, som börjar säljas i Europa 2012. Första åren byggs den i USA men Opel planerar att på sikt lägga tillverkningen i Europa.


"Vi håller tidsschemat för att komma igång med den ordinarie serieproduktionen av Ampera för den europeiska marknaden i slutet av nästa år", förklarade Andrew Farah, chefsingenjör för Ampera inför media på måndagen.

Under de första två åren minst kommer Ampera att byggas i USA, men Opelchefen Nick Reilly sa nyligen till tyska affärsmagasinet Wirtschaftswoche att om Ampera tas emot väl och blir efterfrågad i Europa, så kommer Opel att flytta tillverkningen till Tyskland. En mölig fabrik är då Opels anläggning i Bochum.

Bild 372871

Opel Ampera är en fyrsitsig mellanklassare med halvkombikaross och ungefär samma yttermått som dagens Volvo S40.


Opel Ampera är ett "elektriskt fordon med förlängd räckvidd" - på engelska "extended range electric vehicle" (EREV). Den drivs alltid (på framhjulen) av en elektrisk motor på 150 hästkrafter och 370 Nm. Med fulladdat litiumjonbatteri kan den köras helt utsläppsfritt cirka 60 kilometer, och när energin är slut startar en bensindriven generator som förlänger räckvidden till totalt mer än 500 kilometer.

Batteriet laddas via ett vanligt 230 volts eluttag, och Opel beräknar att med tyskt elpris blir driftkostnaden per mil motsvarande cirka två kronor. Med det svenska bensinpriset i skrivande stund (13,47 kr/l) kostar 60 kilometer cirka 65 kronor om bilen drar 0,8 liter per mil. Vinst alltså 63 kronor på en batteriladdning.

Men det tar ändå ganska många mil att köra in inköpspriset för Ampera. Vi vet inte prislappen i dag, men räkna med storleksordningen drygt 300.000 kronor.

Jag blir en av de första som köper en Ampera!
145
157