På cruise med Chevrolet Cruze

Chevrolet säger att man vill "förena sitt amerikanska arv med spännande design och mycket bil för pengarna". De gör nu en nysatsning med ny Nordenorganisation och nya modeller. Först ut är Cruze.

Bild 372675

Cruze är först ut i en ny global produktportfölj från Chevrolet. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 5-2010.)


Om du är racingintresserad har du redan sett WTCC-föraren Rickard Rydell fajtas mot blåvita, strömlinjeformade Chevor med namnet Cruze på bakstammen. "Vad är det för en bil?", har du säkert undrat.
Bild 372676

På bilderna syns en 2,0D LS. En formmässigt angenäm förarmiljö tappar rejält på allt för små och svagt lysande dioder i ac-knapparna samt den skrattretande lilla radiodisplayen.

Såld i bland annat Västeuropa sedan senvåren 2009 debuterar denna "världsbil" nu också i Sverige helgen 20-21 februari.
Chevrolet Cruze är först ut i en ny global produktportfölj från Chevrolet. Senare i vår kommer småbilen Spark. I början av 2011 kommer en ansiktslyft Captiva samt Orlando - en större sjusitsare.
År 2011 är det hundraårsjubileum för företaget och stolt lanseras elbilen Chevrolet Volt (och Opel Ampera). Gäller det Sverige också?

Jonas Ahnve, vd på nybildade Chevrolet Norden: "Det beror på vilka incitament som den svenska regeringen erbjuder elbilarna. Batteriet i sig kostar cirka 200.000 kronor så vi behöver veta mer för att kunna konkurrera med en vanlig bil."
Enligt Jonas ska en Chevrolet gärna ge "förbannat mycket bil för pengarna" och Cruze vänder sig till dem som är smarta nog att inte lägga alla sina pengar på bilen, till dem som "vill kunna jobba mindre och lägga mer tid på sina barn".
Cruze bygger på Delta II-plattformen precis som nya Opel Astra. Sedanformen gör den dock till en ovanligt lång C-segmentsbil. Tänk dig en lätt svälld Volkswagen Jetta.

Bild 372677

Det erbjuds fyra motoralternativ som kostar från 139.900 till 204.900 kronor.


Jag tar en snabbsväng med tre av fyra motoralternativ som ryms i programmet löpande från 139.900 till 204.900 kronor.
Visst känner man igen Astra. Chassit har samma fina balans
Bild 372678

Klicka för att se tekniska data.

på vintervägarna och styrningen är rätt snabb. Även fjädringen förvånar med att vara nästan tyskt fast. Med 16- istället för 17-tumsfälgar räcker dock komforten till och ljudnivån är inte så tokig heller. Detta undantaget både 1,6- och 1,8-liters bensinmotorerna som råmar plågsamt trots beskedlig fartökning. Redan 125-hästarsversionen av 2-litersdieseln (150 finns också) erbjuder ett bottendrag och lugn som resten av bilen är värd. Ett bättre val.
Bagageutrymmets 450 liter imponerar. Kupén är mer att betrakta som normalstor och taklinjen snor lite huvudutrymme bak.

Prisbilden är imponerande låg. Var har man prutat - säkerheten? Nej, Cruze har full pott i Euro NCAP inklusive whiplashprovet - bra. Men en del i utförandet känns lite enklare utfört; stolsreglagen är ingen höjdare och radiodisplayen i de prisvärda versionerna likaså.
Valmöjligheterna är efter djupare betraktelse starkt begränsade. Farthållare? Då blir det den lyxigaste av tre nivåer, LT, med minst 1,8-litersmotor och ett annat pris. Etcetera.
Men visst torde några kunna finna sig en lagom fin och dyr kamrat i Cruze. Absolut.

Cruze skulle mycket väl kunna bli min första Cheva.
139
164