Porsche 911 GT2 RS - äntligen officiell

Då har Porsche äntligen lyft på täcket och visar nya "värstingen" 911 GT2 RS. Toppeffekten ökar till 620 hk, 70 kilo har bantats bort, bränsleförbrukningen är sänkt (!) med fem procent och nu vet vi också den exakta varvtiden på Nürburgring.

Bild 372628

Publik debut på 911 GT2 RS ska det bli i Moskva, där bilsalongen öppnar 25 augusti, leveranserna börjar i september. Bilen blir inte bara den snabbaste gatlegala någonsin, 911 GT2 RS är också en av de dyraste - nästan 240.000 euro. KLICKA FÖR STÖRRE

Först läckte en bild ut till amerikanska media men nu har Porsche äntligen släppt alla bilder och fakta på nya 911 GT2 RS. Pressreleasen finns för övrigt på engelska och går att ladda hem i pdf-format genom att klicka här.

I stora drag visste vi vad Porsche hade i görningen men nu finns alltså de officiella uppgifterna. Toppeffekten i den 3,6 liter stora boxersexan anges till 620 hk och det lyckas faktiskt Porsche få ut ur turboaggregat med variabel turbingeometri. Turbotekniken bidrar också till det utmärkta vridmomentet, fulla 700 Nm finns tillgängligt från 2.500-5.500 rpm!

Bild 372629

Porsches egen reklamfilm om GT2 RS osar bränt gummi - precis som de ska vara. Du hittar den på YouTube genom att klicka på bilden ovan (MED ljud, förstås).


Bild 372630

Här har vi den andra reklamfilmen från Porsche om nya GT2 RS. Kort, men kul. Det handlar om kraftuttryck! Klicka på bilden för att länka och öppna nytt fönster till YouTube.


Porsche har även jobbat med bränsleförbrukningen och den ska ha minskat med fem procent, jämfört med "vanliga" GT2, till 11,9 l/100 km. CO2-utsläppet är 284 g/km.

Sexväxlad, manuell låda är det alternativ som erbjuds då den sjustegade PDK-lådan ansetts som allt för tung. Flitigt användande av kolfiber (tak, frontlucka, med mera) har sänkt vikten med 70 kilo och bilen ska nu väga in på 1.370 kilo. Speciella fälgar och däck som tagits fram just för GT2 RS ökar greppet och dimensionen är nu 245/35ZR19 fram (9x19") och 325/30ZR19 bak (12x19"). Keramiska bromsar, PCCB, är förstås också standard på GT2 RS.

Bild 372631

Förändringarna är rätt små men bredare fälgar kräver skärmbreddare och delvis ny akter. GT2 RS är sänkt 10 millimeter jämfört med en "vanlig" GT2. Laddtrycket är nu 1,6 bar. KLICKA FÖR STÖRRE


Höjd effekt och lägre vikt ger förstås blixtrande prestanda. 0-100 km/h är inte bilens starkaste sida (med enbart bakhjulsdrift) men avverkas ändå på 3,5 sekunder, 0-200 km/h går på 9,8 sekunder(!), 0-300 på 28,9 sekunder och toppfarten anges till 330 km/h.

Produktionen begränsas till 500 bilar och av dessa vet vi sedan förut att fem stycken avdelats till svenska kunder. En känsla i magtrakten säger oss att de redan är sålda men vi hoppas förstås på att generalagenten ställer en av dessa åt sidan för pressaktiviteter - snälla? Priset i USA är 245.000 dollar och det europeiska priset är satt till 237.578 euro.

Någonting vi glömt? Just det - varvtiden på Nürburgring! Håll i er nu: 7.18! Därmed är Corvette ZR1 (7.26,4), Nissan GT-R (7.25) och diverse andra dussinbilar passerade med god marginal. Ferrari 599XX (6.58,16) skulle aldrig gå att använda med en registreringskylt på allmänna vägar och kördes dessutom med slicks men 599 GTO kanske kan hota 911 GT2 RS? Räkna med att Ferrari gör sitt yttersta för att komma ner under 7.18.

Bild 372632

Bild 372633

Bild 372634

Bild 372635

Bild 372636

Bild 372637

Bild 372638

Bild 372639

Porsche visar var skåpet ska stå - bra!
786
47