Mercedes och Toyota samarbetar om bränsleceller

Daimler AG och Toyota ska samarbeta om utveckling av bränslecellstekniken. Enligt Financial Times Deutschland planeras ett gemensamt utvecklingsbolag för tekniken som på sikt kan ersätta...
Annons

Daimler AG och Toyota ska samarbeta om utveckling av bränslecellstekniken. Enligt Financial Times Deutschland planeras ett gemensamt utvecklingsbolag för tekniken som på sikt kan ersätta förbränningsmotorn.

 

Mercedes och Toyota samarbetar om bränsleceller

Mercedes släpper i år ut ett par hundra B-klassbilar med bränslecellsdrivning till speciella kunder. Men tillverkning i större serier är aktuellt först 2015 och då lär det vara nästa B-klass som hyser den nya tekniken. Den bilen (med konventionell motor) presenteras på Frankfurtsalongen hösten 2011.

Det är samarbetenas tid i bilbranschen: Daimler ska bygga småbilar tillsammans med Renault, Toyota köper in sig i Tesla och BMW utvecklar trecylindriga motorer ihop med Peugeot. Och nu meddelas att Mercedes moderbolag Daimler AG även knyter band med Toyota för att utveckla framtidens drivsystem bränslecellen.

Enligt affärstidningen Financial Times Deutschland har en källa ”med insyn” uttalat att ”det finns ett stort intresse av att dela kostnaderna” för utveckling av bränslecellstekniken. Tidningen hävdar också att parterna diskuterar att bilda ett gemensamt bolag för samarbetet.

Varken Daimler eller Toytota har velat kommentera uppgifterna.

Mercedes och Toyota samarbetar om bränsleceller

Så ser bränsleceltekniken ut under skalet: bränslet är vätgas som lagras i tre runda tankar under baksätet, komprimerad till 700 bars tryck. Gasen matas in i bränslecellstacken under framsätet tillsammans med luft som tas in framtill. I en kemisk process bildas nu i cellstacken elström, som matas till elmotorn mellan framhjulen. Ett litiumjonbatteri under bagagerumsgolvet fungerar som startbatteri och kan även driva bilen kortare sträckor. Vid bromsning laddas batteriet. Hela kraftflödet styrs automatiskt av ett avancerat datorsystem. KLICKA FÖR STÖRRE.

Förra veckan hölls i tyska Essen en internationell bränslecellskonferens (18th World Hydrogen Energy Conference 2010) där 1.500 deltagare diskuterade allt som har med den nya teknologin att göra – både tekniken i bilen och infrastrukturen som krävs för att ställa om hela det mobila samhället.

Under konferensen framkom att vi kan räkna med att få se bränslecellsbilar (f-cellsbilar) i större tillverkningsserier från år 2015. Redan i dag har Mercedes ett par hundra B-klassbilar ute hos speciella kunder, och Daimlers utvecklingschef Christian Mohrdieck förklarade att hans företag arbetar hårt för att sänka priset på f-cellsbilar till ungefär samma nivå som för dagens vanliga hybridbilar.

Daimler AG har forskat kring bränsleceller som kraftkälla i bilar sedan början på 1990-talet och man har enligt Christian Mohrdieck kommit en lång bit på väg. Nu handlar det mest om att rationalisera tillverkningen och sänka priset – bland annat genom att minska andelen av det dyrbara platinamaterialet i bränslecellerna.

Daimler ser de närmaste fem, tio åren en parallell utveckling av batterielektriska och bränslecellsdrivna bilar. Batteribilarna är klara för försäljning redan 2011, medan vi får vänta på f-cellsbilar i större serie till 2015. En drivlina med bränsleceller är överlägsen batteritekniken i och med betydligt längre räckvidd och i stor sett lika snabb tankning som för bensin- och dieselbilar.

Men det förutsätter att det finns ett utbyggt nät av tankstationer för själva bränslet, vätgasen, säger Christian Mohrdieck.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen