Renaults vd: Halv miljon elbilar 2012

Renault-Nissans vd Carlos Ghosn försvarar sin plan att sälja 500.000 elbilar om året från 2012. "Inte en chans", säger en branschanalytiker.

Bild 372420

Renault Fluence ZE är i princip en eldriven Mégane sedan och en av fyra eldrivna koncept som visades på senaste Frankfurtsalongen. Det är en rymlig familjebil med en räckvidd på 160 kilometer. Normalladdning under natten, snabbladdning vid laddstation på 20 minuter.


Carlos Ghosn (uttalas "gåån") som är vd för både Renault och Nissan, har sagt att hans plan är att de båda företagen tillsammans ska sälja runt en halv miljon eldrivna bilar om året från 2012.

Det är ett uttalande som väckt förvåning och föranlett spydiga kommentarer från flera håll. "Inte en chans", säger branschanalytikern James Hall på konsultfirman 2953 Analytics i Birmingham, Michigan, till Automotive News. Han menar att "bilarna är för dyra, uppladdningen tar flera timmar och räckvidden 160 kilometer är för kort för de flesta amerikaner".

Bild 372421

Renault-Nissans vid Carlos Ghosn tror stenhårt på elbilen och hävdar att hans båda bolag tillsammans ska sälja en halv miljon elbilar från 2012.


"Vi förstår att när man satsar på innovationer eller ny teknologi, så finns det alltid en grupp som hejar på, och en annan som misstror det hela", sa Carlos Ghosn på tisdagen vid ett möte med Detroit Economic Club. "Men 500.000 bilar är bara 0,8 eller 0,9 procent av hela bilmarknaden."

Planen är att Renault och Nissan ska sälja fler elbilar än någon konkurrent från 2012 och framåt. General Motors siktar på att sälja 45.000 exemplar om året av sin laddhybrid Volt efter lanseringen nästa vår. Och Tesla (som nyligen fick ny delägare när Toyota köpte in sig) planerar för cirka 20.000 enheter av familjesedanen modell S.

Nissan börjar sälja sin dedikerade elbil Leaf i höst både i Japan, USA och Europa, och med statliga subventioner avdragna ska den kosta runt 30.000 euro. Enligt Ghosn är Leaf slutsåld i år i och med drygt 29.000 förbeställda bilar i USA och Japan. I Europa kan man teckna order från juli månad.

I Israel och Danmark har enbart Renault beställningar på 115.000 elbilar, sa Ghosn i Detroit, dock utan att nämna under vilket tidsspann. Även Nissans lyxmärke Infiniti kommer med en eldriven modell 2012, avslöjade Ghosn.

Bild 372422

Nissan Leaf är märkets unika elbil som börjar säljas redan i höst. Den ska på de flesta marknader i Europa kosta under 30.000 euro när den statliga elbilsrabatten är fråndragen,


Analysföretaget IHS Global Insight i Massachusetts, USA, förutspår att Nissan Leaf kommer att säljas i 57.000 exemplar årligen 2012, en siffra som stiger till cirka 127.000 under 2015.

Och James Hall på 2953 Analytics vidhåller att säljmålet är orealistiskt - "såvida han inte har avtal med regeringar om fordonsflottor som vi inte känner till."

"Vad konkurrenter eller analytiker säger, ändrar inte våra planer", förklarade Ghosn för media när han på onsdagen tog första spadtaget till en ny batterifabrik för Nissan i Smyrna, Tennessee. Fabriken ska vara klar 2012 och ha kapacitet för litiumjonbatterier till cirka 200.000 elbilar per år. Liknande fabriker planeras i Storbritannien respektive Portugal.

Jag tror på Carlos - Renault-Nissan säljer halvmiljonen elbilar 2012.
87
53