Nu är Gordon Murrays T.25 officiell

Tänk dig tre bilar parkerade tvärs i en vanlig p-ruta. Det är Gordon Murrays mikrobil T.25. Den är mindre än en Smart men rymmer tre personer. Här är första offciella bilderna.

Bild 371982

Det här är mikrobilen som ska revolutionera trafikbilden i världens megastäder, enligt upphovsmannen, Formel 1-konstruktörern Gordon Murray. Bilen heter T.25 och är mindre än Smart Fortwo men rymmer ändå tre vuxna med bagage.


Hittills har vi bara fått se skisser och små delar av den revolutionerande bilen, men nu har företaget bakom bilen - Gordon Murray Design - släppt ett par riktiga bilder av T.25 i helfigur.

T.25 är verkligen är en mikrobil, bara 2,4 meter lång och 1,3 meter bred, ungefär som de riktigt små bilarna på 1950-talet, exempelvis BMW Isetta, Messerschmitt och Heinkel. Den är därmed 30 cm kortare och 26 cm smalare än Smart Fortwo, vilket betyder att det ryms tre stycken T.25 på tvären i en vanlig parkeringsruta. Vändcirkeln är extremt snål - bara sex meter.

Bild 371983

T.25 är 30 cm kortare än en Smart, och 26 cm smalare. Ändå rymmer den tre personer plus bagage. Och trots formatet har den en säkerhetscell (monocoque) som en formelbil.


Men till skillnad från 50-talets mikrobilar är T.25 en kraftig konstruktion, byggd för att motsvara våra dagars säkerhetskrav. Den har både säkerhetscell, deformationszoner fram och bak, sidokrockskydd, krockkuddar, abs-bromsar samt antisladd- och antispinnsystem.

Och till skillnad mot Smart så rymmer den tre personer plus 160 liter bagagevolym. Det är lika stort bagageutrymme som i Mini Cooper. Tack vare smart layout kan utrymmet förändras och förstoras till maximalt 720 liter när föraren är ensam ombord. Det är mer än dubbelt mot maxvolymen i en Smart.

Bild 371984

En megacitybil ska vara praktisk på trånga ytor, och därför öppnas T.25 liksom Saabs konceptbil Aero X genom att hela främre delen av karossen lyfts uppåt-framåt. Motorn och växellådan ligger bak och driver bakhjulen.


Precis som en Formel 1-racer så sitter föraren i T.25 i mitten, med passagerarna delvis bakom sig och deras ben vid sidan om sig. Det betyder att alla tre åkande har lika bra sikt framåt. De två bakre sätena är också utformade så att de passar både vuxna och barn.

T.25 är en noga genomtänkt konstruktion och för att passa i trång stadsmiljö saknar bilen konventionella dörrar. Den öppnas i stället genom att hela främre delen av karossen lyfts uppåt-framåt, som cockpithuven på ett jaktflygplan eller som på Saabs beundrade konceptbil Aero X. Den lösningen medger insteg från båda sidorna och "dörren" kräver inget utrymme i sidled för att öppnas. Inte ens backspeglarna sticker ut - de ligger innanför hjulhusens ytterkanter.

Bild 371985

Gordon Murray har skapat formel 1-bilar och det syns. Föraren sitter i mitten, med passagerarna till hälften bakom sig på ömse sidor. Krockkudde i ratten ingår, liksom antisladd- och antispinnsystem.


T.25 är uppbyggd med en stomme av stålrör och ett plant golv av kolfiberkomposit. Karossen består av plast- och kompositpaneler till stor del av återanvänd plast. Motorn är en trecylindrig bensinmotor på 660 kubikcentimeter som ger 51 hästkrafter vid 7.000 r/min och 57 Nm vid 4.000 varv. Kraften överförs via en halvautomatisk sekventiell femväxlad växellåda till bakhjulen. Hela drivpaketet ligger baktill under bagageutrymmet.

Bilen väger körklar cirka 550 kg, vilket lär betyda fullt tillräckligt temperament i stadsmiljö. Den enda accelerationssiffra som anges är noll till 100 km/h, som kan klaras på hyggliga 16,2 sekunder. Det bör innebära att man når 50-60 km/h lika snabbt som de flesta normalstora bilar i citytrafik. Toppfarten är begränsad till 145 km/h.

Konstruktörerna uppger bensinförbrukningen till 3,83 l/100 km i blandad körning, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 86 gram per kilometer.

Bild 371986

Trots bredden 1,3 meter får tre personer plats, plus 160 liter bagage. Interiören kan på en halv minut stuvas om så att två personer, eller bara föraren, kan frakta lika mycket bagage som i en Mini Cooper med fällt baksäte.


Den första idén till den citybil som nu blivit T.25 fick McLaren-nestorn Gordon Murray redan 1993, och sedan sommaren 2007 jobbar ett 30-tal högt kvalificerade formgivare och tekniker i företaget Gordon Murray Design på att utveckla mikrobilen T.25 och dess eldrivna systermodell T.27, som ska vara klar att presenteras våren 2011.

T.25 begick världspremiär i måndags (28 juni) vid ett internationellt miljöforum arrangerat av Smith School of Enterprise and the Environment, som är knuten till universitetet i Oxford. Konferensen World Forum on Enterprise and the Environment handlade om "Low Carbon Mobility: land, sea and air" och bland talarna märktes förre sovjetiske presidenten Michail Gorbatjov.

Bild 371987

Jo, det är fullt realistiskt att parkera tre stycken T.25 i bredd, tvärs på en vanlig parkeringsruta. Gordon Murray menar till och med att två T.25 kan köras parallellt i ett normalt körfält. Räkna på vilken kapacitetsökning det ger på ett givet gatunät, uppmanar Formel 1-nestorn.


Projektet fortsätter nu med att tillverkningsprocessen, som kallas iStream, ska finslipas så att T.25 kan börja byggas i serie. iStream är en process som utvecklats under 15 år och som enligt Gordon Murray är så förenklad att fabrikslokalerna kan göras 20 procent mindre än konventionella lokaler samtidigt som produktionskostnaderna kraftigt reduceras. iStream har beskrivits som "den största revolutionen i storserietillverkning sedan T-Forden och det löpande bandet.".

Gordon Murray och hela teamet bakom T.25 arbetar nu för att skaffa fram kapital så att tillverkningen kan startas på brittisk mark. Senast 2012 ska produktionen vara igång.

Samtidigt intensifieras utvecklingen av mikro-elbilen T.27, som skapas tillsammans med Zytek Automotive med hjälp av bland annat ett utvecklingsstöd från brittiska regeringen. Ambitionsnivån här är att T.27 "ska bli världens mest effektiva elbil med betydligt lägre vikt än vi hittills är vana vid".

Bild 371988

Många fördelar blir det om man summerar finesserna med mikrobilen T.25. KLICKA FÖR STÖRRE.


Bild 371989

Stomen utgöras av stålrör och kolfiber och ytterbeklädnaden är plastpaneler, delvis av återanvänt plastmaterial. KLICKA FÖR STÖRRE.

Den skulle jag skaffa som stadsbil direkt!
247
46