Corvette C7: frontmotor och retrodesign

Nej, det blir ingen mittmotor i nästa generation Chevrolet Corvette. Ryktena var falska, enligt GM-ledningen. Däremot är en hybridlösning för C7 inte utesluten. Och den...
Annons

Nej, det blir ingen mittmotor i nästa generation Chevrolet Corvette. Ryktena var falska, enligt GM-ledningen. Däremot är en hybridlösning för C7 inte utesluten. Och den spektakulära designen inspireras av generation C2 och C3.

Corvette C7: frontmotor och retrodesign

Tillbaka till framtiden: nästa generation Corvette inspireras av sina förfäder och i den spektakulära designen hittar vi tydliga drag från de tidiga generationerna C2 och C3. (Illustration: Schulte Design.)

Ryktet om att nästa generation Corvette – C7 kallad, eftersom den räknas som den sjunde i ordningen – skulle få mittmotor spreds som en löpeld över nätet för en vecka sen. Uppgifterna härrörde från engelska Autocar, som i sin tur citerade en icke namngiven affärstidning.

Uppgifterna avfärdas kategoriskt av Karl-Friedrich Stracke, som hos GM och ansvarig för "Global Vehicle Engineering".

"Jag vet inte hur dessa uppgifter uppkommit, men de är helt felaktiga", förklarar Stracke för branschmagasinet Automotive News. Detsamma gäller enligt Stracke uppgifter på nätet om en kommande dubbelkopplingslåda. Inte heller turboladdning är aktuellt för C7, förklarade han.

Däremot avvisar Stracke inte tanken på hybridteknik i en kommande Corvette. "Det är en intressant lösning, och vi vet att Porsche kommer med den i sina sportbilar för att klara de skärpta bränsleförbrukningskraven i USA. Det kan innebära att vi och andra tillverkare inför ett förenklat val av motoralternativ. En liten grupp entusiaster har ett starkare alternativ och 80-90 procent av övriga kunder väljer en sportbilsmodell med hybridteknik."

Corvette C7: frontmotor och retrodesign

Traditionsenligt kommer också Corvette C7 i en cabversion.

Nästa generation av Corvette lanseras 2012, och det sannolika är att den förses med en version av den nya V8-motor som GM satsat 890 miljoner dollar på att utveckla så att den ska matcha kommande skärpta avgasregler i USA. Det är en vinkelåtta i aluminium med direkt bensininsprutning som även kan köras på E85, men den behåller layouten med två ventiler per cylinder som aktiveras med stötstänger. GM hävdar att den lösningen håller nere både vikt, dimensioner och tillverkningskostnad.

Enligt ännu inte bekräftade uppgifter blir cylindervolymen 5,5 liter och effekten cirka 440 hästkrafter. Trots högre effekt ger den motorn lägre bränsleförbrukning än den aktuella åttan LS3 på 6,2 liter.

Exakt hur Corvette C7 kommer att se ut vet ingen utomstående i dag, men vår illustratör Schulte har goda kontakter, och han hävdar att datorbilderna här ovan ganska väl speglar den nya generationen. Den hämtar mycket inspiration från Corvette i generation två och tre, men formspråket blir (som synes) betydligt mer spektakulärt.

Corvette C7: frontmotor och retrodesign

Corvette C2 1967.

Annons
Annons
Rulla till toppen