Saab 9-3 ePower - elbilen visas i Paris

På Paris-salongen ska Saab premiärvisa sin nya elbil "9-3 ePower". Med en 184 hk stark elmotor och 35,5 kWh stort batteripaket blir körsträckan hela 20 mil på en laddning. Prestanda blir fullgoda - 0-100 km/h går på 8,5 sekunder.

Bild 371022

Saab 9-3 ePower är den första elbilen från och den ska testas i verkligheten under nästa år. Smart batteriteknik gör att körsträckan blir lång - 20 mil, cirka.


Att Saab Automobile jobbar med elbilar är ingen hemlighet och i Paris, när den stora höstsalongen öppnar för publik i början på oktober, ska man visa hur långt man nått. På plats i montern finns då "Saab 9-3 ePower", den första elbilen som snart rullar ut på de svenska vägarna i 70 exemplar för att testas i verkligheten.

Saabs elbil "9-3 ePower" är ett resultat av samarbete mellan Saab Automobile, Boston Power (batterier), Electroengine in Sweden AB (elektriska motorer), Innovatum (projektledning) och Power Circle (samarbetsorgan för svensk el och elkraftteknik). Elmotorn ger 184 hk och jobbar genom en steglös växellåda. Eftersom elmotorer ger fullt vridmoment redan vid "tomgång" blir prestanda goda, i det här fallet accelererar en 9-3 SportCombi 0-100 km/h på bara 8,5 sekunder. Toppfarten anges till 150 km/h.

Bild 371023

Enligt Saab uppfyller 9-3 ePower samma krocksäkerhetkrav som Saab har på alla sina bilar. Batteripaketet är placerat utanför passagerarutrymmet, väl skyddade och inkapslade. Batteristyrningen och övervakningssystemet ger säker drift både under normal körning och i händelse av en kollision, enligt Saab.


Alla hjälpsystem och andra funktioner i bilen är elektriska, vilket innebär att till exempel luftkonditioneringen är elektrisk, liksom styrservot. Batteripaketet levererar 12V-ström till belysning via ett separat 12V-batteri och kapaciteten på 35,5 kWh uppges räcka till 20 mils körning, som bäst. Batteripaketet är testat i ner till minus 30 grader, vilket är åtminstone tio grader lägre än andra (motsvarande) elbilar testats vid. Batteripaketet är luftkylt, vilket minskar kostnaderna, och livslängden uppskattas till minst tio år.

Uppladdningstiden beror förstås på strömstyrka och spänningen, men enligt pressreleasen ska det går relativt fort även i ett vanligt vägguttag. I pressreleasen står det så här: "Beroende på urladdningsnivå kan det återladdas fullt på tre till sex timmar genom ett vanligt hushållsuttag."
En av våra kunniga läsare, signaturen "Jocke", har i kommentatorfältet nedan tagit fram miniräknaren och påpekar att det nog måste vara ett trefastuttag som avses med "vanligt hushållsuttag". Jocke skriver:
"3x230Vx16A=11 kW och delar man 35,5 med 11 så blir det - ja ganska nära tre timmar." Jocke lägger också till att han gärna vill se samma teknik i 9-5, för att skapa en miljöskonsam taxi i stadstrafik. Varför inte?

Bild 371024

Mats Fägerhag och hans team ska samla fakta kring elbilar och hur de används.

De första bilarna rullar ut till sina användare under nästa år och avsikten är att testa tekniken under så realistiska förhållanden som möjligt under 2011-2012. Alla bilar har en så kallad svart låda som registrerar alla viktiga data:
"Programmet är utformat för att utvärdera potentialen hos en högpresterande elbil med noll utsläpp och är ett viktigt nästa steg i att vidareutveckla vår EcoPower-strategi," säger Mats Fägerhag, chef för teknisk utveckling vid Saab Automobile.
"Den omfattar såväl motorer i rätt storlek och utnyttjande av vårt kunnande inom turboladdning som användningen av alternativa bränslen, exempelvis bio-etanol genom Saab BioPower-teknologi."

Fler fakta om Saab 9-3 ePower går att läsa i företagets pressrelease, som går att ladda hem i oavkortat skick på den här länken (som pdf-fil). Under lördagen ska vi publicera en artikel där Electroengines prototypelbil testkörs i Uppsala - missa inte den helgläsningen. Övrig information om Saabs deltagande i Paris-salongen går att läsa på denna länk.

Bild 371025

Bild 371026

Saab visar var skåpet ska stå, svensk ingenjörskonst när den är som bäst!
727
26