Audi S1 var nära, mycket nära

Nyligen presenterade Audi sin prestandamodell av A1 med 185 hk stark TFSI-motor. Modellen skulle egentligen heta S1, men Audi ångrade sig. Hur sent då? I...
Annons

Nyligen presenterade Audi sin prestandamodell av A1 med 185 hk stark TFSI-motor. Modellen skulle egentligen heta S1, men Audi ångrade sig. Hur sent då? I sista stund, visar det sig nu, då S1-emblemet finns med i reservdelskatalogen!

Audi S1 var nära, mycket nära

På den här skärmdumpen syns det tydligt att Audi tänkt sig en modellbeteckning ”S1”, på samma ställe som ”A1”. Större bild finns hos Autoblog.nl, se den genom att klicka på bilden och länka dit.

Åsikterna går isär om Audi gjorde rätt när de i sista stund bytte namn på "S1" och istället gav den namnet A1 1,4 TFSI. Vissa ogillar att S1 vattnas ur med en tvåhjulsdriven modell och andra tycker det är synd att Audi inte tog chansen.

Uppgifter från Autoblog.nl visar att Audis beslut om namnändring kom mycket sent. En av de holländska läsarna har tagit en skärmdump från Audis elektroniska reservdelssystem och där ser man tydligt att S1-emblemet finns med illustrationen. Dock verkar emblemet inte fått något artikelnummer.

Att biltillverkare vacklar i namnfrågan är inget ovanligt och det finns ett otal historier om liknande fall. Inte sällan rör det sig om namntvister där en tillverkare hävdar att man har ensamrätt till en viss bokstavs- och sifferkombination. Porsches efterträdare till 356:an, den numera klassiska modellbeteckningen 911, kom till exempel som en nödlösning efter att Peugeot protesterat mot att Porsche ville döpa bilen till "901". Fast 901 har levt kvar ändå som ett partnummer.

Audi S1 var nära, mycket nära

Vi på auto motor & sport var förstås med den gången, på hösten 1995, när nya Volvo S4 skulle presenteras. I sista stund ändrades namnet till ”S40” men vi har faktiskt kvar pressmappen från 1995 i arkivet med det ursprungliga namnet. KLICKA FÖR STÖRRE

På samma sätt hamnade Volvo och Audi på kollisionskurs när första generationen S40/V40 skulle lanseras. Volvo ville använda S4 men Audi höll benhårt på sin rätt till S4 och i sista stund fick ett antal "nollor" tillverkas och klistras på pressbilarna 1995. Enligt vår club100-medlem Tobias Johansson, som var vänlig nog att maila och berätta, hade Volvo tänkt döpa kombin till F4 (för "Flexible"), men fick intern kritik från Lastvagnar och ändrade till V (för "Versitile").

En tänkbar anledning till att Audi ångrade sig om S1-namnet kan vara att man tänkt sig något ännu motorstarkare längre fram. Vi vet ju till exempel att VW jobbar med en 210 hk stark Polo R. Låt oss hoppas på det. Autoblog.nl när en liknande förhoppning, se deras artikel på denna länk.

Annons
Annons
Rulla till toppen