UPPDATERAD MED TV-INSLAG! Passat växlar generation på Parissalongen och succén lär fortsätta. Ny design, mer utrustning och väsentligt snålare motorer. Minsta utsläppet ger 1,6 TDI med 105 hk och 109 g/km i CO2. Men våra utsända på plats är inte imponerande – hur ny är Passat egentligen?
Se vårt TV-inslag direkt från salongen!
Som vi redan kunnat konstatera på de spionbilder som cirkulerat gör Volkswagen med Passat som med Golf, det blir ett "halvt" generationsskifte. "Nya" Passat, den sjunde i ordningen, är alltså mer att betrakta som en "6,5" där mycket blir ärvt från föregångaren. Men som vi minns med Golf, i skiftet från V till VI, var det många små förbättringar som gjorde att modellen upplevdes som väsentligt bättre. Låt oss hoppas att samma sak gäller för nya Passat.
Våra luttrade reportrar på plats, Alrik Söderlind och Nisse Svärd, lämnar sina spontana "på-plats-synpunkter" i rutan längst ner på sidan efter att Passat presenterats under onsdagskvällen – alltså natten innan Parissalongen officiellt öppnar för media torsdagen 30 september. Missa heller inte Fredrik Petterssons tv-inslag – klicka här!

Återstår att se om VW lyckats lika bra med Passat i sitt generationsskifte som man gjorde för två år sedan med Golf, från generation 5 till 6. Våra reportrar på plats i Paris är en smula skeptiska, faktiskt. KLICKA FÖR STÖRRE
Låt oss därför först delge några fakta ur pressmaterialet. Leveranserna börjar i Europa redan under november och för svenskt vidkommande är förstås "snåldieslarna" under 120-gränsen de mest intressanta tillsammans med biogasmodellen EcoFuel och E85-alternativet MultiFuel.

Bilen på bilden är photoshoppad rakt in i den franska verkligheten, men givetvis hoppas VW på att även den sjunde generationen Passat ska bli en succé. 15 miljoner Passat-ägare kan inte ha fel! KLICKA FÖR STÖRRE
Tre TDI-modeller erbjuds där den snålaste inte ger mer utsläpp än 109 g/km, då får man 105 hk och en förbrukning på 4,1 l/100 km. Helt ny är TDI 140 hk som inte ger mer än 119 g/km i CO2-utsläpp och 4,5 l/100 km i förbrukning – de siffrorna gäller för övrigt både för sedan och kombi. Starkast är 170 hk TDI med DSG-låda som inte drar mer än 5,3 l/100 km (139 g/km), vilket är 19 procent mindre än sin föregångare. Alla TDI-motorer har start/stopp-funktion som standard.
Totalt finns det sju motoralternativ för den svenska marknaden med effekt från 105 till 300 hk. En av nyheterna är en 160 hk stark MultiFuel-motor, baserad på den dubbelt överladdade 1,4-liters TSI men alltså byggd för att gå på E85-bränslet och dessutom försedd med direktinsprutning.
Tjänstebilsåkarna undrar förmodligen oroligt om biogasmotorn EcoFuel och den finns kvar, men nu är den bränsleoptimerad ytterligare och har ett omräknat CO2-utsläpp på 117 g/km. Kör man på enbart biogas reduceras det utsläppet med 87-93 procent.
Utrustningsnivån har ökat och det har tillkommit flera komfortalternativ. Till exempel kan bakluckan öppnas med en speciell fotrörelse, kallad "Easy Open". De som stått i snön med två varukassar i famnen kan föreställa sig hur praktiskt det skulle vara att kunna öppna bakluckan med en fotrörelse och det är just vad VW Passat nu erbjuder.
Alla detaljer om komfortfinesser och utrustning, liksom tekniska fakta, går att läsa i Volkswagens svenska pressrelease. Den går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på den här länken.