Citroën: Krokodil med uppblåsbart tak

Massor av nyheter hos ”le double chevron”. Citroën visar upp C5 facelift, DS4, den nya rallybilen, luftig Pluriel-tolkning och mycket mer. Fast det gäller att...
Annons

Massor av nyheter hos ”le double chevron”. Citroën visar upp C5 facelift, DS4, den nya rallybilen, luftig Pluriel-tolkning och mycket mer. Fast det gäller att navigera rätt.

Citroën: Krokodil med uppblåsbart tak

Läckra konceptbilen Revolt har fått en vassare version – Survolt.

Citroën har kanske mässans största monter. I alla fall upplevs den som det. Den är stor, rörig och det är lätt att gå vilse. Navigerar man rätt hittar man emellertid många kaxiga bilar. Citroën fortsätter med tonen de slog an i Geneve där förnyelse och kreativitet inte var en bristvara. Här i Paris hittar vi också den fräcka konceptbilen Revolt som kompletteras av den grymma tävlingsversionen Survolt.

Citroën: Krokodil med uppblåsbart tak

Lacoste ser ut som en lekfull och avslappnad beach buggy. Namnet kommer mycket riktigt från klädmärket Lacoste.

En nyhet för just Parissalongen är konceptbilen Citroën Lacoste. Som namnet antyder är konceptbilden ett samarbete mellan Citroën och de krokodilförsedda klädeslplaggen som fått sitt namn efter tennisspelar Rene Lacoste.
Konceptbilen ser ut som en lekfull Pluriel, men istället för avtagbara takbågar är takets ytterdelar automatiskt uppblåsbara och ser ut som en genomskinlig luftmadrass. Faktum är att Lacoste ser ut som en rätt luftig, lekfull och härligt avslappnad beach buggy.
På väggen bakom hänger en flera Lacostetillbehör för att stärka sambandet med en avslappnade men sportiga livsstilen som konceptet verkar vilja förmedla till mässbesökarna.

En jordnära nyhet och för svenskt vidkommande en intressant förändring är det diskreta facelift som Citroën gett sin C5-modell. Det är dock ett upplyftning av det lättare slaget och beskrivs närmast med L-formade LED-ljus i fronten och en ny 2,2-liters dieselmotor på 200 hästar. Föredrar man låga CO2-siffror kommer också en e-HDI version (start/stopp-teknik) av 1,6-litersdieseln som släpper ut 120 g/km.

I Citroën-montern står bland annat flera DS4-bilar. De är upphöjda på pedistaler, restaurangtak och bakom inbrottssäkra sammetsband och således omöjligt att ta plats i mässbilarna och uppleva inredningen. Exteriört upplevs dem som en kraftfullare C4 med tydligare och mer självsäker karaktär.

Självklart passade Citroën på att visa upp sin elbil C-Zero som är deras version av Peugeot iOn och Mitsubishi i-Miev. Jag var förövrigt i Paris för två veckor sedan och provkörde Peugoets version iOn och en provkörningsrapport hittar du en det kommande nummret av ams – det dyker upp i en butik nära dig i början på nästa vecka eller så köper du den elektroniska tidningen i vår nya webb-kiosk.

Annons
Annons
Rulla till toppen