Renault – mässans flopp!

Frankrikes stolthet – Renault – har en välbesökt monter med bilar som andas stor framtidssyn och modernitet. De bjuder på oväntat billiga elbilar med start...
Annons

Frankrikes stolthet – Renault – har en välbesökt monter med bilar som andas stor framtidssyn och modernitet. De bjuder på oväntat billiga elbilar med start på 266.500 kronor. Men här hittar vi också mässans stora flopp.

Renault - mässans flopp!

Det var nästan pinsamt folktomt runt Renaults stora lyxbil – Latitude.

Renault har sin monter mitt emot landsmännen Peugeot samt delar av Citroën. En hård prestigekamp med tre välfyllda montrar – en match som i mina ögon slutar till PSA-märkenas fördel.

Renault - mässans flopp!

Renault Fluence Z.E dyker upp i mitten på nästa år. Priset blir klart lägre än för andra småbilar, men då ingår inte batteriet i grundpriset.

Men det finns mycket intressant hos Renault också. Däribland deras elbilssatsning som börjar ta form ordentligt. Här står exempelvis elbilen Fluence Z.E som börjar säljar i mitten av 2011. Priserna är redan klara och för svensk del är grundpriset 266.000 kronor. Mycket pengar för vad som i princip är en Megane sedan, men jämfört med småbilstrion i-Miev, iOn och C-Zero är den omkring 100.000 kronor billigare! Haken är att utöver ingångspriset tillkommer en hyra för batteriet på 799 kr/mån.

Renault - mässans flopp!

Zoe Z.E är klart tuffast i Renaults monter, ett elbilskoncept i småbilsklassen.

Fluence Z.E. är långt ifrån den snyggaste elbilen på mässan. Då är istället småbilskonceptet Zoe Z.E klart mer attraktiv. Zoe är en förhandsvisning av en kompletterande småbil i Renaults elbilssatsning och är endast 4,1 meter lång. Elmotorn i den lilla bilen ger 220 Nm, vilket ger en förhoppning av hyfsade prestanda.

Renault - mässans flopp!

Twizy – en modern ”Farmor-Anka”-bil.

Roligast i Renaults elbilshörna var utan tvekan Twizy – den moderna farmor Anka-bilen". Twizy är något av ett mellanting mellan en mikrobil och en stor moppe. Jag kan inte undgå att dra pararellen till BMW C1, men där C1 hade sina två hjul i motorcykelvärlden sätter sig Twizy på kanten av automobilens fyrhjuliga värld. Den blott 2,32 meter korta bilen får i vissa europeiska länder köras utan vanligt körkort – i alla fall den version som bara har 5 hk. För att få chansen att behärska de 20 hästkrafterna i den starkare Twizy-versionen behövs dock ett körkort.

Renault visade också upp konceptbilen DeZir. Visst, den är röd, cool och ger ordet saxdörrar en helt ny betydelse, men det är det mest intressanta med bilen. DeZir är den första skapelsen som är ritad av den nye designchefen Laurens van den Acker och markerar avstampet för en räcka av konceptbilar som skall ge en inblick i Renaults nya designvision för framtiden. Det kan behövas.

För hos Renault stod också mässans stora flopp. Trots en helt ny modell, presenterad på hemmaplan och som upptog flera av de bästa platserna i montern närmaste den stora gångpassagen, fick den stå helt ensam. Det var aldrig folksamling kring bilen utan de få åskådarna var de som sökte lugn och ro samt någon enstaka som antagligen funderade hur Renault tänkt här. Bilen jag pratar om är Renaults nya storsedan – Latitude. (Läs mer om Latitude här.)
Priserna för den själlösa och händelsefattiga lyxbilen börjar på 32.500 euro i Frankrike. Då får man en 2,0-liters diesel på 150 hk. Jag önskar Renault lycka till…

Annons
Annons
Rulla till toppen