Chevrolet Volt – elbil eller hybrid?

I helgen fick journalister för första gången provköra den omtalade Chevrolet Volt. Genast utbröt en hätsk debatt i media där GM beskylls för att ljuga...
Annons

I helgen fick journalister för första gången provköra den omtalade Chevrolet Volt. Genast utbröt en hätsk debatt i media där GM beskylls för att ljuga om bilens transmissionsteknik. Är Volt en renodlad elbil – eller en laddhybrid?

Chevrolet Volt - elbil eller hybrid?

De första pressbilarna har rullat ut till amerikanska journalister och kritiken är överlag positiv. Men är Chevrolet Volt en ”elbil” eller en ”laddhybrid” (med direktverkande förbränningsmotor)? Debatten har varit högljudd i USA. KLICKA FÖR STÖRRE

Utifrån kan det se ut som en storm i ett vattenglas, men som vi vet finns det alltid de inom media som gillar en slagkraftig rubrik (vi också!). Nu är det Chevrolet Volt som hamnat i skottgluggen, där amerikanska journalister kallar GM för lögnare då det visar sig att förbränningsmotorn visst driver hjulen – alltså kan man inte kalla modellen för en elbil, i strikt mening.

Bakgrunden till det upprörda tonläget är att General Motors i helgen delade ut de första testbilarna av Chevrolet Volt till amerikanska journalister. Vid den tekniska genomgången gick man för första gången in i detalj på transmissionsprincipen. Det visar sig då att Volt använder en liknande teknik som Toyota Prius med en planetväxel, där förbränningsmotor och elmotor kan samverka. Användningssättet är lite olika men för Volts del används förbränningsmotorn för att åtminstone delvis bidra med effekt när bilen accelererar över 70 mph (113 km/h). Anledningen är att den effektöverföringen blir effektivare med 10-15 procent.

Vid genomgången framkom det också att Volt använder två elmotorer, huvudmotorn används hela tiden och är mest effektiv vid lägre hastighet. Som extra draghjälp finns det ytterligare en elmotor som kopplas in vid högre hastighet. Att GM inte varit mer detaljerade i tidigare beskrivningar beror på att man inväntat patentskydd för tekniken.

Chevrolet Volt - elbil eller hybrid?

Är det Chevrolet Volt som darrar av osäkerhet? Nej, snarare ett konstnärligt foto som föregick helgens stora pressträff i USA där de första testbilarna delades ut till media för provkörning. KLICKA FÖR STÖRRE

Hela drivsystemet arbetar på ett sömlöst sätt och de journalister som rapporterat från sin första provkörning berömmer bilen för att man som förare knappt märker om förbränningsmotorn är igång eller ej. Om bilstereon används räcker det för att "dränka" motorbullret. Däremot märks ett visst vinande från elmotorn vid gaspådrag.

Chevrolet Volt - elbil eller hybrid?

Precis som hos Prius använder Volt en planetväxel som ”syr ihop” kraftflödet från elmotorer och förbränningsmotor. Klicka på bilden för att få en tydligare beskrivning.

I den långa lanseringen av Chevrolet Volt har GM hela tiden hävdat att modellen är "EREV", Extended Range Electric Vehicle (elbil med räckviddsförlängare). Men de amerikanska kritikerna hävdar alltså att detta språkbruk är falsk marknadsföring, Chevrolet Volt borde rätt och slätt kallas för "laddhybrid" precis som flertalet andra modeller. Tidningen Motor Trend citeras i den här artikeln (klicka för att länka) och där förklaras transmissionen.

Bortsett från denna debatt verkar de flesta testförare vara mycket positiva. Chevrolet Volt upplevs som smidig, bedövande tyst och komfortabel, kraftfull, hyggligt kvick och är egentligen inte alls speciellt svår att förstå sig på eller använda. Motor Trend har en stor artikel i flera delar som redovisar den första provkörningen, klicka här för att länka dit.

Även "Popular Mechanics" har publicerat sina första intryck, klicka här för att länka dit. Popular Mechanics lät tre olika förare köra i varierande miljöer och mätte hur långt batteriet nådde, man mätte även hur bränsleeffektiv den 1,4-liter stora förbränningsmotorn är. Snittet mellan de tre dagarna blev 53 kilometers räckvidd på enbart eldrift. Bränsleekonomin beror förstås helt på körsättet, de som klarar sin dagliga pendling på en körsträcka under fem mil kan komma billigt undan.

Men billigt "bränsle" (= el) är inte allt i totalekonomin där listpriset 41.000 dollar är den tyngsta posten. Amerikanska bilköpare kan dock glädja sig åt en statlig elbilsrabatt på 7.500 dollar. Nybilsköparna kan också känna sig hyggligt trygga med sin nya Volt då GM ger åtta års garanti på batteripaketet.

Annons
Annons
Rulla till toppen