Audi A4 2,0 TFSI: Med etanol i tanken

Utbudet av kraftfulla etanolmotorer är magert. Saab och Volvo har hittills åtnjutit fritt spelrum med sina överladdade E85-spisar – men den förmånen är nu över....
Annons

Utbudet av kraftfulla etanolmotorer är magert. Saab och Volvo har hittills åtnjutit fritt spelrum med sina överladdade E85-spisar – men den förmånen är nu över.

Audi A4 2,0 TFSI: Med etanol i tanken

2,0 TFSI är den mest prisvärda A4-versionen. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i tidningen, nr 15-2010).

Etanolspekulanterna har nämligen fått ett intressant tillskott bland alternativen och det är Audi A4. Med en turboladdad tvålitersmotor på 180 hästar och 320 Nm ger den goda prestanda.
Motorn har gott om kraft, i synnerhet på låga varv. Jämfört med 211-hästarsversionen av 2,0 TFSI känner man att några pållar försvunnit i de högre varvtalsområdena. Det är emellertid inget man lider av vid vanlig körning.

Det höga vridmomentet gör att man lätt kan köra på höga växlar och man får nästan samma växlingspunkter som en dieselmotor. Gångkulturen är kultiverad fast det går en tydlig gräns vid 1.400 varv och understiger man den börjar motorn att knorra med ljud och vibrationer.

Audi A4 2,0 TFSI: Med etanol i tanken

E85-motorn finns även till Avantversionen, men automatlåda går bara ihop med bensinmotorn.

Det låter som ett marginellt problem, men följer man växlingsindikatorn hamnar man ofta i dessa regioner. Momentanförbrukningen hävdar att detta lönar sig rent förbrukningsmässig. Personligen väljer jag att ignorera färddatorn för en behagligare färd. För att spara på

dropparna finns start/stopp-teknik samt den utökade färddatorn från 2,0 TDI e som bland annat berättar hur mycket extra bränsle vissa funktioner – exempelvis stolsvärme – gör av med. Därtill är fälgarna skodda med Pirelli Centurato som ger ett lägre rullmotstånd.
Under en speciell förbrukningsrunda noterade vi 7,9 l/100 km med bensin och 9,5 l/100 km med E85 i tanken. Detta är något mer än den officiella förbrukningen, men etanolsiffran är bättre än befarat.

A4 2,0 TFSI E85 är en riktigt intressant tjänstebil som passar perfekt för de som inte kör så långt eller inte vill köra en dieselbil. Med slopad fordonsskatt i fem år gör även privatbilister rätt att titta närmare på etanolversionen.
För 16 000 ytterligare (och till 1,1 l/100km högre ECE-förbrukning) kan man dessutom få fyrhjulsdrift och med tillägget quattro är Audi-känslan komplett.

Annons
Annons
Rulla till toppen