Mercedes CLS 500: Lyxcoupe för dinkis

Nils Svärd rapporterar om hur nya Mercedes CLS beter sig. Är det något att hänga i julgranen måntro?   Nya Mercedes CLS är snyggare i...
Annons

Nils Svärd rapporterar om hur nya Mercedes CLS beter sig. Är det något att hänga i julgranen måntro?

 

Mercedes CLS 500: Lyxcoupe för dinkis

Nya Mercedes CLS är snyggare i verkligheten än på bild, tycker vår testförare Nisse Svärd.

Hej Nisse, vad sitter du i just nu?
Jag sitter i baksätet på helt nya Mercedes CLS 500. Vi snackar fyradörrarscoupé med en ny V8-motor på 408 hk.

Vad är ditt första intryck:
Nja, nu är det faktiskt mitt andra intryck. Första intrycket kom redan på Parissalongen där CLS var den stora nyheten i Mercedesmontern. (Läs Nisses intryck här.) Nu får jag uppleva den ute i det toskanska landskapet och jag kan konstatera den gör sig bra även här.

Utseendemässigt sitter linjerna bättre i verkligheten än på bild. Framförallt bakifrån. Rent detaljmässigt tycker jag framlyktorna är något stökiga, men det beror delvis på att Mercedes har tryckt in inte mindre än 71 LED-lampor där vissa – för första gången i en bilmodell – är av en ny hög presterande LED-teknik som ersätter xenonljuset.

Mercedes CLS 500: Lyxcoupe för dinkis

71 LED-lampor i framlyktorna ger ett stökigt intryck, tycker Nisse.

Hur skiljer den sig från föregångaren?
Jämfört med den utgående CLS-generationen är allt är nytt, men ändå inte. Grundprincipen är den samma genom att CLS inte är något annat än en E-klass med ett slankare yttre och sämre takhöjd. Ska vi istället jämföra med nuvarande E-klass noterar jag bland annat att CLS har fått en ny typ av styrning som är elektromekanisk.

Hur fungerar den då?
Den förra hydraliska styrningen saknade lite feedback men var oväntat rapp kring mittläget. Intrycket av den nya styrningen är positivt. Känslan är bättre men det återstår att se hur den klarar påfrestningarna från en hastig undanmanöver. Jag tycker mig ana vissa problem att hänga med när man gör stora och snabba rattutslag inför parkeringsmanövrar. Men det kanske bara gäller på dessa förseriebilar?

Mercedes CLS 500: Lyxcoupe för dinkis

Slankare än E-klass, men väldigt muskulös.

Vad överraskar positivt?
Hmm, trots att jag kör en V8-försedd livsstilssedan för täta (eller högbelånade) ”dinkis” (double income no kids) tänker jag närmast på bakdelen. Bagageluckan är större och det är lättare att stuva in golfklubbor och andra livsavgörande artiklar.

Och negativt:
På ett rent personligt plan saknar jag AMG-versionen här nere. Den dröjer ett tag till och man saknar alltid den härliga 6,2-liters V8-motorn. Fast jag måste tillstå att Mercedes har lärt sig ett och annat av ljudtrimmade avgassystem från AMG. Den här 500:an låter oväntat trevligt.

För att återgå till klagomålen och istället granska bilen utifrån ett större plan, är det synd att Mercedes inte mäktar med att visa upp ett hybriddrivet alternativ. Trots allt är det en dyr, medveten vagn som lanseras 2011 och även amerikanarna borde kunna välja snåla(re) alternativ. Vi i Europa får, utöver 350 CDI BlueEfficiency, även fyrcylindriga 250 CDI som klarar sig på 5,1 l/100km.

Mercedes CLS 500: Lyxcoupe för dinkis

En livsstilssedan för rika (eller högbelånade) ”dinkis” (double income no kids)?

Apropå det, vilka versioner kommer till Sverige och när?
De första kunderna får sina bilar i januari 2011. Då kommer
CLS 350 CDI BlueEfficiency (265 hk) – från 635.000 kr samt CLS 350 BlueEfficiency (306 hk) – från 599.000 kr
Sedan kommer alltså CLS 250 CDI (205 hk) och CLS 500 BlueEfficiency under våren 2011, men några svenska priser är inte klara.

• Mer ingående information om nya CLS kommer i auto motor & sport, nummer 23.

• Se länkar nedan för fler och större bilder!

Mercedes CLS 500: Lyxcoupe för dinkis

Florens och CLS by night…

Annons
Annons
Rulla till toppen