"Autobroms är lika viktigt som antisladd"

Autobroms är lika effektivt som antisladd och krockkuddar. Om automatiskt bromsande system fanns i alla bilar skulle 65 liv räddas och 900 invalidiserande skador undvikas...
Annons

Autobroms är lika effektivt som antisladd och krockkuddar. Om automatiskt bromsande system fanns i alla bilar skulle 65 liv räddas och 900 invalidiserande skador undvikas varje år. Det visar Folksams forskning kring nya aktiva bilsäkerhetssystem.

"Autobroms är lika viktigt som antisladd"

Bilen som bromsar själv om en olycka hotar finns redan. Volvo har tre modeller där systemet är standard och totalt finns i skrivande stund 26 modeller från nio märken som kan beställas med autobroms.

Efter de numera självklara säkerhetssystemen som bälten, krockkuddar och antisladd, kommer allt fler lösningar för att undvika att olyckor sker. Den mest effektiva av dessa nya tekniker när det gäller att minska personskador i trafiken, är det automatiska bromssystemet. Det har försäkringsbolaget Folksam funnit efter ingående analys av alla typer av assistanssystem.

– Vår forskning visar att de system som har störst potential att minska trafikskador är automatiskt bromsande system. Men även system som varnar vid oavsiktliga filbyten eller om bilar kommer in från sidan kan ha en positiv effekt, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef hos Folksam.

Folksams beräkningar utifrån verkliga olyckor visar att autobroms kan få samma positiva effekt som antisladd och krockkuddar. Potentialen att minska olyckor och skador i frontala kollisioner beräknas till cirka 20 procent om bilarna lyckas bromsa ner hastigheten cirka 35 km/timme innan krock. Vid påkörning bakifrån visar dagens system en potential att minska allvarliga nackskador med cirka 30 procent.

"Autobroms är lika viktigt som antisladd"

Automatiska bromssystem hinner tänka och handla i imponerande omfattning när en olycka är på väg att inträffa. Detta exempel från Lexus visar hur olika system ombord förbereds på det värsta om föraren inte själv bromsar i tid. Klicka för större bild så framgår all aktivitet innan det smäller. Hela tidsskalan omfattar cirka 2,5 sekunder. Själva automatbromsningen (som är mycket kraftig) slår till cirka 0,7 sekunder före krockögonblicket. Det gäller i stort sett samtliga autobromssystem på marknaden.

I dagsläget finns bilar med autobroms att köpa från nio bilmärken på 26 bilmodeller. För flertalet modeller går systemen dock endast att få som tillval, och de är dessutom relativt dyra, merparten ligger kring 20.000 till 25.000 kronor.

– Självklart borde biltillverkarna sälja sina bilar med autobromssystemen standardmonterade, precis som antisladd nu är standard. Det är till stor del biltillverkarna som styr hur snabbt de nya säkerhetssystemen slår igenom på marknaden, beroende på hur tillgängliga de görs och till vilket pris. Men även att skapa en efterfrågan är viktigt, säger Anders Kullgren.

"Autobroms är lika viktigt som antisladd"

Folksams studie om autobromsens effekter bygger på egna uppgifter om trafikolyckor med svår personskada i Sverige samt på Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor i Sverige. Dessutom rapporter om fotgängarolyckor i Tyskland – totalt cirka 1.500 olyckor. Dessa olyckor fördelar sig så här sett till typen av olycka. ”Övrigt” är till största delen viltolyckor.

Och med den nya studien av assistanssystem vill Folksam just skapa efterfrågan genom att belysa de positiva effekterna. Från ett grundmaterial på cirka 1.500 verkliga olyckor i Sverige och Tyskland har Folksam räknat fram i hur hög grad olika hjälpsystem skulle kunna minska antalet svårt skadade och döda i trafiken.

Det mest effektiva systemet är autobromsen, konstaterar Folksam. Automataktiverad bromsassistans är kanske mest känd från Volvos modeller XC60 och S60/V60, där den har dubbelfunktion – i stadskörning undviks påkörning i låg fart (kökrock) med automatisk avståndshållare, och på landsväg känner en detektor av hinder och människor och beordrar full broms om en kollision blir oundviklig.

"Autobroms är lika viktigt som antisladd"

Volvos avståndsradar City Safety håller avståndet till framförvarande och bromsar automatiskt om en påkörning hotar. Systemet bromsar till stopp i farter under 30 km/h och bromsar tillräckligt för att minska skadeverkningarna markant i farter där över. Systemet är standard på XC60 och S60/V60.

Liknande system finns också hos andra märken, även om Volvo tycks ligga lite före just när det gäller detektering av fotgängare. Autobroms finns dessutom på vissa modeller hos Audi, BMW, Honda, Lexus, Mercedes och Volkswagen. Alla är dock dyra, och billigaste bilen med autobroms i dag är VW Passat, som kostar från 302.000 kronor. Påslaget för autobromsen är 20.000 till 25.000 kronor i de fall den inte ingår i standardutrustningen (vilket den gör endast hos Volvo XC60 och S60/V60).

Autobromssystemen med dagens teknik fungerar bara mot påkörning bakifrån (upphinnandeolyckor), men då är de mycket effektiva. I farter under 30 km/h kan kollisioner undvikas nästan helt, och i högre hastigheter kan krockvåldet minskas markant genom fullbromsning under den sista sekunden före smällen.

Folksam konstaterar i sina beräkningar att när det gäller påkörning bakifrån kan dagens autobromssystem minska antalet allvarliga personskador med 40 procent, och krockvåldet ska kunna minskas tydligt i 56 procent av de olyckor som sker. Systemet beräknas fungera i 96 procent av alla upphinnandeolyckor.

De system som kan detektera fotgängare, klarar att undvika påkörning upp till 40 km/h, och Folksam kommer fram till att autobroms i det fallet kan minska fotgängarolyckorna totalt med 15 procent och de dödliga påkörningarna med hela 40 procent. Fotgängarolyckor leder varje år till cirka 300 svårt skadade i Sverige och är den tredje vanligaste olyckstypen bland dödsolyckor – cirka 45 döda per år.

Två andra assistanssystem som kan bidra till färre olyckor är det som vanligen på engelska kallas "lane assist" och "side assist" – på svenska vingelvarning respektive döda-vinkeln-övervakning.

Lane assist innebär att en kamera läser av vägens linjemarkeringar och varnar föraren om bilen driver ur det egna körfältet utan att blinkers har aktiverats. Systemet motverkar både möteskrockar och singelolyckor typ dikeskörningar. Side assist varnar med kameror eller radar för bakifrån kommande trafik. Totalt beräknar Folksam att dessa båda hjälpmedel kan ha en effekt på 16 procent av olyckor som ger allvarliga personskador.

Mörkerseende kamerasystem med IR-teknik (infraröd) hör också till det som kommer. Föraren ser på en display djur och människor (och annat som är varmt) även i fullt mörker. Folksam har också beräknat hur det hjälpmedlet kan minska antalet viltolyckor, men effekten blir liten – bara runt 3 procent av viltkrockar med allvarlig personskada eller dödsfall kan undvikas. Viltolyckor leder varje år till 6-8 dödsfall och cirka 300 svårt skadade i Sverige.

Assistanssystemen utvecklas snabbt, och Folksam är övertygade om att autobromsen i framtida bilar kommer att aktiveras också vid hotande mötesolyckor. Med den inbromsning som är möjlig under sista sekunden före en krock, kan man räkna med att var tredje olycka med svår personskada och var tredje dödsolycka kan undvikas, säger Folksams experter.

När det gäller singelolyckor har inte autobromsen lika stor effekt. Även om systemet kan upptäcka hinder på vägbanan, hjälper det inte mycket vid en avåkning. Svåra personskador kan undvikas i 4 procent av fallen och dödolyckorna beräknas kunna minskas med 3 procent.

Sammanfattningen av den omfattande studien blir att om samtliga personbilar i framtiden har automatbromssystem så kan var tredje olycka (33 procent) som ger svår personskada undvikas. Var femte dödsolycka (20 procent) kan också undvikas.

Fotgängarolyckorna kan bli 15 procent färre och dödsolyckorna med fotgängare kan minskas med 40 procent.

Potentialen med autobromssystem i alla bilar är enligt Folksams beräkningar 65 räddade liv och 900 färre svåra personskador per år i Sverige.

Autobroms har potential att bli lika effektivt som antisladdsystemet och ge minst 20 procents minskning av alla olyckor, säger Folksam, som har infört 10 procent rabatt på försäkringspremien för de bilmodeller som har autobroms som standard.

Nu gäller det bara för biltillverkarna att införa systemet i allt fler modeller. Och att pressa ner priset.

Annons
Annons
Rulla till toppen