Golf VII: Tekniksprånget!

Nuvarande VW Golf ersätts redan 2013 av den sjunde generationen, som till skillnad från den sjätte innebär en helt ny bil. Golf VII tar ett rejält tekniksprång och är förberedd för alla tänkbara drivlinor. Som elbil går den 15 mil på en laddning.

Bild 370187

Den sjunde generationen av VW Golf kommer 2013 och blir en helt ny bil, till skillnad från Golf VI, som tekniskt sett närmast var en kraftig uppdatering av föregående modell. Golf VII blir aningen längre och lägre än den nuvarande.


Volkswagen har inte gjort det lätt för sig inför utvecklingen av nästa generation Golf. Nya Polo blev nämligen så bra att Golfen har råkat ut för allvarlig intern konkurrens. Därför finns det dubbel anledning för VW att få den sjunde Golfen klar så fort som möjligt, vilket betyder slutet av 2012, till modellåret 2013.

Bild 370188

Bygglådetekniken MQB ska spara mycket pengar och utvecklingstid. Bara den lösning som innebär samma avstånd mellan hjulnav och pedalställ på alla tvärmotorbilar, innebär enorma besparingar och tidsvinster.


Volkswagenbossen Martin Winterkorn har tydligt deklarerat koncernens ambition att bli störst i världen, och för att det ska ske före 2018 måste
produktutvecklingen snabbas på så att alla modeller kan byggas i fler varianter.

Det sker bland annat med den helt nya modulbyggteknik som introduceras med Golf VII, men som faktiskt får sin urpremiär ett halvår tidigare i och med nya Audi A3. Tekniken ersätter plattformstänkandet och kallas MQB, vilket står för "modularer Querbaukasten" - ungefär "modulbygglåda för tvärmotorer".

Bild 370189

Golf-sjuan får mer krom, bland annat i bakljusklustren, för att ge ett exklusivare intryck och därmed skilja sig från lillebror Polo.


Till det yttre kommer vi direkt att känna igen Golf VII som en Golf, liksom i alla tidigare generationer. Den förlängs några centimeter för att ge bättre utrymmen, och profilen blir något lägre för att förstärka det dynamiska intrycket. Mer kromblänk ska bidra till en lyxkänsla som betonar klasskillnaden mot lillebror Polo.

Golfkarossen är även denna gång skapad under ledning av Walter de Silva, som tidigare formgivit både Seat och Alfa Romeo. Hans förebilder till Golfsjuan är den allra första generationen, signerad Giorgetto Giugiaro, och Golf IV av dåvarande designchefen Hartmut Warkuss. Liksom dessa ska den sjunde Golfen enligt de Silva "ha perfekta proportioner och utstråla en robusthet och precision som är typiskt tysk".

Bild 370190

Kombin Variant av Golf VII blir sig ganska lik, men får lite mer dynamisk linjeföring i bakpartiet.


Invändigt blir det ingen revolution, men i takt med tiden tillkommer en stor bildskärm i mittkonsolen. Det är en åtta tums pekskärm av samma typ som hos iPhone och andra smarta mobiler, där men rullar och zoomar bilden med fingertopparna. Via Bluetooth ansluter man mobilen och får upp alla telefonmenyer på skärmen.

Det stora generationsskiftet i och med Golf VII sker dock under skalet. Den ovan nämnda modulbygglådan för tvärmotorer (MQB) är enligt utvecklingschefen Ulrich Hackenberg långt mer flexibel än den tidigare plattformsstrategin. Han förklarar att runt 60 olika modeller i Volkswagenkoncernen kommer att ha upp till 65-70 procent gemensamma komponenter i det nya systemet, vilket är rekord i branschen. Steget från Golf VI till Golf VII betecknar Hackenberg som ett "tekniskt kvantsprång".

Bild 370191

Tio år efter senaste Golfcabben återuppstår den 2012 - i Karmanns gamla fabrik. Den får klassisk sufflett, vilket möjliggör ett bagageutrymme på cirka 300 liter. Men den baseras på nuvarande Golf VI.


Den stora vinsten, både ekonomiskt och tidsmässigt, är enligt Hackenberg att man enkelt kan variera bilens längd, bredd, höjd och axelavstånd trots den mycket höga graden av gemensamma komponenter. Det är som att bygga med Lego-klossar. Så länge man utgår från en tvärmonterad motor framtill, går det att mycket rationellt skapa en sedan, kombi, cabriolet eller suv, förklarar utvecklingschefen. Fyrhjulsdrift som alternativ ingår i bygglådan, liksom möjligheten att byta bensin- eller dieselmotorn mot en elmotor och ersätta bränsletanken med ett batteri. Detta mot bakgrund av att VW-chefen Winterkorn har förklarat att "vi ska skapa elbilen för alla".

Bild 370192

Under 2011 ska VW bygga 500 Golf med ren eldrift för testkörning i daglig trafik. Dessa bilar kallas Blue e-motion och konverteras från dagens Golf VI. Sedan startar regelrätt serieproduktion i den sjunde Golfgenerationen 2013. Elmotorn ger 115 hk och 270 Nm och räckvidden anges till 150 kilometer.


Bensinmotorerna till Golf VII bygger fortsatt på den kända TSI-familjen med volym från 1,2 till 2,0 liter och effekter upp till 300 hästkrafter. På dieselsidan däremot blir det mycket nytt i form av nykonstruerade tre- och fyrcylindriga motorer som enligt en VW-tekniker "innebär den största tekniska förnyelsen på 15 år". Samtliga motorer uppfyller avgasnormen Euro 6 som börjar gälla 2014.

Martin Winterkorn har också sagt att VW-koncernen ska avdramatisera hybridbilen. Första steget är taget i och med lanseringen av Touareg Hybrid, och 2011 ska 500 stycken Elektro-Golf (generation VI) ut i fälttest. 2013 ska Golf VII erbjudas både som seriebyggd batteridriven elbil och som laddhybrid under namnet Twin-Drive - med möjlighet att köras fem mil rent elektriskt och med en total räckvidd på 60 mil.

Den sjunde generationen blir tveklöst den allsidigaste Golfen hittills.

Illustrationer: Schulte Design.

En eldriven Golf skulle jag kuna tänka mig.
425
161