Peugeot 206 CC: Mysig liten strulpelle

Har du ett svårt och tilltagande sug efter vindrufs, men är mindre lockad av att lägga ut all världens pengar? Peugeots första plåtcabriolet finns i mängder. Ett tryggt köp? Vi kollar vad ägarna tycker.

Bild 370132

Starkaste köpskälet förstås att det är en cab som går att använda året runt, skriver Svante Ståhl om sin 2,0 -02. (Notera att denna begagnatanalys publicerades första gången i auto motor & sport nr 14-2010.)


Tio år har gått sedan Peugeot introducerade precis det vi alla nordbor behövde - cabrioleten med plåttak. Plötsligt hade vi ett försvarbart cabriolet-alternativ som fungerade hela året runt. Mercedes SLK må ha varit först, men att det var 206 CC som gjorde att gemene man på allvar fick upp ögonen för det nya konceptet är nog de flesta överens om.
Bild 370133

En attraktiv bil till lågt pris, men bottenkvalitet, skriver Patrick Leysen om sin 1,6 -01.

Åldern har satt cab-Pegan på prov och ger en tydlig vink om bilens problempunkter. Plåttaket gör också att bilarna generellt nötts på ett helt annat sätt än traditionella tygcabbar.

Främsta köpskälen anges till design och körglädje, enligt en enad ägarskara. 206 CC må framstå som ett sämre begagnatköp jämfört med nyare och pålitligare storebror 307 CC, men har en busigare attityd och framstår så här med snart tio år på nacken som nynostalgisk med tanke på sin pionjärroll bland plåtcabbar.
Ägarna är även nöjda med innerutrymmena och menar att bagaget är godkänt även med taket nedfällt.
"Förvånansvärt stort bagage. Rymmer två golfbagar inklusive vagnar", skriver Emil Lindell.

206 CC-ägandet visar sig dock vara förenat med diverse komplikationer. Knirk och skrammel samt problem med
Bild 370134

Flera ägare har rapporterat problem med takfällningen.

takfällningen omnämns flest gånger tillsammans med otäta lister. Det sista resulterar i att både vind och fukt tränger in i kupén.
"Fel med taket en gång, gick ej att stänga! Bagageluckan som inte stängdes två gånger", klagar Patrick Leysen och syftar på sin 1,6 från 2001.
Interiören framstår i övrigt som en problempunkt med backspeglar som lossnar och framstolar som åker fram och tillbaka.

Håll också uppsikt på eventuell rost på tidiga, välanvända exemplar. Främst verkar det vara bakluckan som är korrosionsbenägen.
Utifrån ägarprotokollen framstår det dock som den pappiga kvaliteten har förbättrats på senare årsmodeller.
"Den är ekonomisk och har tuff design", säger Maj Haglund om sin 1,6 från 2005 vilket är sammanfattande för Peugeot 206 CC. En liten strul-pelle, men en vettig prisbild plus skön attityd gör ändå 206 CC till ett intressant sommarköp.

• Ladda hem ägarbetyg - se nedan!

Peugeot 206 CC är tuffaste plåtcabben!
124
199