Den krisdrabbade kaross- och cabrioletbyggaren Karmann har fått en ny ägare: Finska Valmet tar över – och får därmed ansvaret för taket till den nya Audi A3 Cabriolet.
Den kanske mest klassiska bilen som kommit från fabriken i Osnabrück: Under åren 1957-1974 byggdes VW Karmann Ghia Cabriolet. VW var beställare, italienska Ghia ritade karossen och Karmann byggde bilen.
Det var i samband med den globala krisen för bilindustrin som legendariska Karmann hamnade i svårigheter. Så svåra att företaget sattes under förvaltning.
Men under fredagen meddelade konkursförvaltaren Ottmar Hermann att man hittat en köpare: Finska Valmet Automotive tar över takdivisionen – och säkrar därmed 350 arbetstillfällen i tyska Osnabrück och 396 i polska Zary. Någon prislapp har inte avslöjats. Affären ska nu godkännas av tyska konkurrensverket. Samma verk stoppade nämligen försäljningen till konkurrenten Magna tidigare i år eftersom det nästan skapat en monopolsituation för tillverkning av cabriolet-tak i Europa.
Karmann har plockat taket av åtskilliga bilmodeller genom åren. Som denna Opel Manta Cabriolet anno 1972.
Affären med Valmet lär inte möta sådana hinder. Karmanns gamla lokaler i Osnabrück har köpts av Volkswagen, som nästa vår tänker sysselsätta 1000 anställda med att bygga Golf cabriolet.
Så sent som för en vecka sedan berättade VW:s koncernchef Martin Winterkorn att man beställt ett nytt uppdrag från Karmanns takdivision: Att utveckla tak-konstruktionen för nya Audi A3 Cabriolet. Det uppdraget – liksom uppdrag för Mercedes, BMW, Renault och Bentley – hamnar nu i det Valmetägda bolaget.
Valmet i finska Nystad (Uusikaupunki) grundades ursprungligen 1951 då finska staten slog samman olika fabriker för att tillverka krigsskadestånd till Sovjetunionen. 1968 grundades Saab-Valmet (numera Valmet Automotive) för att i första hand bygga bilar åt Saab. För närvarande bygger Valmet Automotive laddhybrid-sportbilen Fisker Karma och norska elbilen Think City. Tills nyligen byggde man också Porsches båda modeller Boxster och Cayman.