Går du och sneglar på en Volvo C30 DRIVe, men tycker att den är lite för dyr i inköp? Då kan Mazda 3 utgöra ett alternativ – eller?
Mazdas kvalitetsrykte utlovar goda möjligheter till ett tryggt ägande. (Notera att denna provkörning publicerades första gången i auto motor & sport nr 17-2010)
Mazda 3 1,6 DE tillhör den rätt stora skaran av bilmodeller som har den 1,6-litersdiesel som återfinns inom både PSA- och Ford-koncernen. Men när Volvo begär 208.000 för sin C30 D2 DRIVe kan du istället få 8.100 kronor över till dieselkontot om du väljer Mazda 3 med samma motor. Till
Mätartavlorna är fina och tydliga, men det tar ett tag innan man hittar rätt bland övriga knappar och reglage.
förnuftighetskontot kan vi även notera Mazdas fina kvalitetsrykte, vilket utlovar goda möjligheter till ett tryggt ägande.
Med en officiell förbrukning på 4,5 l/100 km klarar även Mazdan svensk miljöbilsklassning och är därmed skattebefriad under sina fem första levnadsår. Tyvärr har den manuella lådan endast fem steg och då motorn är något kraftlös i de lägre varvtalsregionerna saknar man en sjätte växel för att lättare lägga motorvarvet i bästa varvtalsregister. Avsaknaden av en sjätte växel märks även på motorvägen då både motorvarv och bränsleförbrukning blir högre än vad som är önskvärt.
Den miljöklassade dieselversionen skiljer sig inte nämnvärt från de övriga versionerna i 3-familjen, utan vi känner igen både förtjänster och tillkortakommanden från den bensindrivna Mazda 3 vi testade i nummer 2/10. De största anmärkningarna gäller komforten där det är svårt att hitta en bekväm sittställning då rattens justeringsmån är snålt tilltagen.
Ljudnivån är dessutom hög och man saknar en bättre ljudisolering. Den som söker en bekväm pendlingsbil finner att C30 är värd sitt högre pris.
Vill man istället åt det goda kvalitetsryktet som asiatiska bilar åtnjuter och söker en ekonomisk bil, är Kia Cee'd 1,6 CRDi en livsfarlig konkurrent till Mazda 3. Med en miljöklassad diesel är den drygt 20.000 kr billigare och den generösa nybilsgarantin lockar.
Det gör det svårt att hitta viktiga argument för en Mazda 3 1,6 DE men 3:ans fina chassi och styrning tillhör definitivt bilens stora förtjänster. Således kan 3 1,6 DE vara alternativet för dig som söker en körglad miljödiesel med ett snyggt yttre.