Audi RS 3 Sportback – äntligen klar

I elfte timmen presenterar Audi sin riktiga sportversion av A3-modellen: RS 3 Sportback. Turbofemman på 2,5 liter ger 340 hk och 450 Nm, tillräckligt för...
Annons

I elfte timmen presenterar Audi sin riktiga sportversion av A3-modellen: RS 3 Sportback. Turbofemman på 2,5 liter ger 340 hk och 450 Nm, tillräckligt för 0-100 km/h på 4,6 sekunder – alltså en sekund snabbare än Focus RS500!

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Äntligen var det dags för RS 3 Sportback. Kanske den får lite förlängt liv till 2012-2013, för redan mot slutet av nästa år förväntar vi oss att nya A3-karossen debuterar. KLICKA FÖR STÖRRE

Det här projektet har varit "av och på" under flera år hos Audi, något som ni regelbundna läsare kunnat ta del av från tidigare artiklar. Men nu är den äntligen här, i elfte timmen innan generationsskiftet: Audi RS 3 Sportback.

Hela projektet grundar sig på den härliga turbofemman som Audi fick klartecken att "återuppväcka", inte minst därför att man ville få tillbaka en del av den nerviga sportighet som är en del av varumärkets stolta historik i rallyskogarna. Eftersom Audis ingenjörer alltid haft A3:an som en sportfavorit (vilket inte kunderna) var det där man ville att turbofemman skulle debuter. Men sen tyckte marknadsavdelningen att nya motorn givetvis ska komma till den mera flärdfulla TT:n först, och så fick det bli. Därmed hamnade man i den olyckliga sitsen att RS 3 Sportback fick stå färdig och vänta på TT:n.

Som vi kan gissa är det mesta av drivlina och teknik hämtat rakt av från TT RS. Den stora skillnaden är att RS 3 Sportback får "rätt" transmission från början, det vill säga den sjustegade S-tronic. Manuell låda erbjuds inte och det kan vi bara applådera efter att ha provkört TT RS med S-tronic – det blir en helt annan upplevelse.

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Den här bilmodellen har något så ovanligt som bredare däckdimension fram än bak, 235:or fram och 225:or bak. Vilken annan bilmodell har det – någon läsare som vet? KLICKA FÖR STÖRRE

Turbofemman ger samma toppeffekt och vrid som i TT RS, det vill säga 340 hk och 450 Nm. Tack vare fyrhjulsdriften och en relativt måttlig vikt, 1.575 kilo, ger det mycket bra acceleration från stillastående.

Noll till 100 km/h går på bara 4,6 sekunder. "Bästa i klassen" hävdar Audi och vi kan ju bara konstatera att det är en sekund snabbare än vi själv uppmätt i till exempel Ford Focus RS500 med ungefär samma effekt (350 hk/460 Nm, 0-100 km/h på 5,6 sek, 2WD). Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Även sett till effektivitet är RS 3 Sportback bättre än Focus RS500. Bränsleförbrukningen enligt NEDC anges till 9,1 l/100 km och CO2-utsläppet är 212 g/km (RS500: 9,4 l/100 km). Det har man uppnått bland annat med en generator som passar på att ladda extra mycket vid inbromsning.

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Vi trodde att Audi slutat med de avhuggna rattarna, men här har vi ett nytt exempel på ofoget. Annars är det sportstolar, röda sömmar och lite andra smådetaljer som utmärker RS 3. Avgassystemet blir extra ljudligt när sportknappen trycks in. KLICKA FÖR STÖRRE

Som vi berättade redan vid de första spionbilderna så har RS 3 Sportback en mycket ovanlig kombination av däckdimension. Fram sitter det 235/35-19 och bak har man använt smalare 225/35-19.

Ursprungligen testades bilen med bredare hjulhus bak för en större däckdimension, som behövdes, men det ansåg ekonomerna som en alltför dyrbar modifiering. Istället testade man med smalare däck bak och det visade sig fungera alldeles utmärkt. Merparten av tyngden och kraftfördelningen ligger fram och därför är inte kombinationen så onaturlig som den kanske verkar.

Nya RS 3 Sportback ska byggas parallellt intill TT:n i Gyõr, Ungern. Den svenska marknadsintroduktionen är planerad till början av april och prislistan startar på 489.100 kronor, vilket i jämförelse med en TT RS, med S-tronic, framstår som rena "vrakpriset" (622.700 kronor). De som vill läsa fler detaljer kan ladda ner Audis pressrelease på denna länk som pdf-fil.

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Audi RS 3 Sportback - äntligen klar

Annons
Annons
Rulla till toppen