Saab Automobile knoppar av teknikföretag

Utvecklingen av nya transmissioner för Saab och externa kunder förs över till ett nytt bolag, "Vicura". 50 ingenjörer från Saab Automobile ska arbeta i det nya bolaget och då undrar vi bara när den nya dubbelkopplingslådan är klar?

När Saab Automobile var en del av den stora GM-koncernen hade man fått tilldelat sig vissa ansvarsområden för teknisk utveckling. I Trollhättan arbetade man, för hela GM:s räkning, med turboöverladdning, fyrhjulsdrift (Haldex), styrsystem och dubbelkopplingstransmissioner.

Bild 369366

Jan-Åke Jonsson knoppar av specialkompetensen inom Saab Automobile för att skapa nya företag som kan få fler, externa kunder.

I det sistnämnda fallet hann Saab inte presentera någon dubbelkopplingslåda innan skilsmässan med General Motors var ett faktum, vid årsskiftet 2009/2010. Om Saab fortfarande jobbar med projektet vet vi inte men den kompetens som man byggt upp knoppas nu av till ett fristående teknikbolag som döps till "Vicura". 50 ingenjörer från Saab Automobile går över i det nya företaget som har sitt huvudkontor i Trollhättan.

Det nya transmissionsföretaget Vicura ägs av ett konsortium av investerare, lett av det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform, med speciell inriktning mot den svenska fordonsindustrin. Genom att skapa ett fristående företag blir det lättare att knyta till sig externa kunder, förutom Saab Automobile.

"Jag är mycket nöjd med den här överenskommelsen med Fouriertransform," konstaterade Saab Automobiles VD Jan Åke Jonsson när han presenterade affären. "Tillsammans med flera andra åtgärder kommer detta att sänka vår breakeven-nivå, öka vår effektivitet och därmed bidra till utvecklingen mot ett lönsamt och oberoende företag."

Saab Automobile gjorde på ett liknande sätt när man i början av hösten skapade företaget "eAAM Driveline Systems" tillsammans med det amerikanska transmissionsföretaget AAM, American Axle Manufacturing. Då gick ett 30-tal personer över i det nya företaget och är nu i full färd med att ragga kunder inom bilindustrin till sin "elektriska fyrhjulsdrift", även kallad "eAWD". En relativt liten elmotor monterad vid bakhjulen ger fyrhjulsdrift men framför allt möjligheten till "torque vectoring", aktiv momentstyrning, vilket ökar säkerheten och gör bilen roligare att köra.

Den nya "eAWD" transmissionen ska debutera i nästa generation Saab 9-3, som presenteras i slutet av 2012. Men redan i Genève nästa vår ska vi få ett första smakprov på den nya tekniken. Saabs pressrelease går att ladda hem och läsa i sin helhet som pdf-dokument genom att klicka på denna länk.

Bra att Saab knoppar av sin kompetens, det kan bli nya och livskraftiga företag.
424
17