Begagnat: Bästa och sämsta småbilsaffären

Vilken småbil är bästa affären när du köper begagnat? Och vilken modell är att kasta pengarna i sjön? Det skiljer också flera kronor per mil...
Annons

Vilken småbil är bästa affären när du köper begagnat? Och vilken modell är att kasta pengarna i sjön? Det skiljer också flera kronor per mil i driftskostnader mellan olika småbilar. Viktig läsning innan du ger dig ut och handlar.

Begagnat: Bästa och sämsta småbilsaffären

Den som vill köra småbil billigt, ska välja en Nissan Micra. En tre år gammal Micra har högsta andrahandsvärdet och bland de lägsta driftskostnaderna under två år, enligt småbilsanalysen från sajten Bilpriser.se.

Det är stora skillnader i totala ägandekostnader mellan olika modeller i småbilsklassen, visar en ny sammanställning från Sveriges största bilvärderingssajt Bilpriser.se. Undersökningen bygger på ingående jämförelser av alla kostnader för tolv olika småbilsmodeller.

– Bilköparna väljer ofta en småbil för att det är ekonomiskt fördelaktigt och många är duktiga på att jämföra priser och villkor vid köptillfället. Vad bilköparna däremot ofta missar är att jämföra kostnaderna framåt i tiden. En billigare småbilsmodell kan mycket väl visa sig vara dyrare när man väger in värdeminskning och kostnad per mil, säger Mathias Björkman, vd för Bilpriser.se.

Högst servicekostnad av de jämförda småbilarna har Kia Picanto, tätt följd av Toyota Aygo. Lägst servicekostnad har Ford Ka och Nissan Micra. De sistnämnda kostar inte ens hälften i servicekostnad jämfört med de båda tidigare.

Begagnat: Bästa och sämsta småbilsaffären

Ford Ka 2007har lägsta värdeminskningen av alla småbilar i undersökningen: 12.100 kronor mellan 2010 och 2012. Det och lägsta servicekostnaden kompenserar en relativt hög förbrukning och Ka har därmed den näst lägsta totalkostnaden, som utslagen på 3.000 mil blir 18 kronor milen.

Den dyraste småbilen att äga är VW Polo med en totalkostnad på 72.386 kronor för två år (1.500 mil/år) och billigast att äga är Citroën C1 som kostar 53.709 kronor mellan 2010 och 2012.

– Mellan de modeller som är dyrast i drift och de som är billigast skiljer det flera kronor per mil. Det är tankeväckande att vi kan köra långt för att hitta en mack där bensinen är tio öre billigare per liter, när valet av bilmodell kan göra en skillnad som går att räkna i kronor per körd mil, säger Mathias Björkman.

Värdeminskningen är en tung post i totalkalkylen, men bränslet är för samtliga utom VW Polo ännu dyrare, räknat på två års körning. Och det skiljer mer än man kan tro mellan modellerna även i småbilsklassen. En VW Polo kostar i bensin 24.538 kronor för två år, medan bensinnotan för en Citroën C1 stannar på 17.253 kronor – en skillnad på nästan 40 procent. Visst, Polo är en lite större bil med större motor, men även Ford Ka kostar nära 40 procent mer än Nissan Micra i bensinkostnad. (En post som Ford Ka å andra sidan kompenserar med lägre servicekostnader och undersökningens lägsta värdeminskning.)

Resultatet i undersökningen baseras på följande faktorer:
Bilarna är av modellår 2007. De antas vara servade fram till 4.500 mil. Servicekostnaden gäller därmed körsträckan 1.500 mil per år – mellan 4.500 och 7.500 mil. Kostnaden är hämtad från rekommenderad service hos Mekonomen och inkluderar arbete och förslitningsdelar.

Försäkringskostnaden är från Insplanet och bygger på att bilägaren är en man på 27 år som bor i Stockholms innerstad, parkerar på gatan och har sju skadefria år. Vi använder det billigaste alternativet för nämnd situation. Bilvärderingar och framtida värden på bilarna kommer från
KVD Bilpriser AB:s bilvärderingssystem www.bilpriser.se. Bensinpriset antas vara 12,78 kronor per liter.

Annons
Annons
Rulla till toppen