Audi R8 V10 Spyder – provkörd med 720 hk

Egentligen hade Audi tänkt att R8:an skulle ha biturbo-V10 som ”toppmodell”, men det gick inte på grund av värmeproblem. Den här provkörningen visar hur Audi...
Annons

Egentligen hade Audi tänkt att R8:an skulle ha biturbo-V10 som ”toppmodell”, men det gick inte på grund av värmeproblem. Den här provkörningen visar hur Audi R8 V10 egentligen skulle upplevas, med över 700 hk!


Att se en filmad provkörning där programledaren inte kan sluta skratta kan bara betyda en sak – det här är en riktigt kul bil. Och inte vilken bil som helst, den amerikanska tunern Stasis Engineering har kompressormatat V10-motorn i Audi R8 Spyder och höjt effekten från 525 till 720 hk.

Audi R8 V10 Spyder - provkörd med 720 hk

720 hk V10 – fett!

De som följt nyhetsflödet här på automotorsport.se genom åren minns förmodligen att vi tidigt kunde rapportera om Audis problem med att applicera RS6-motorn i R8:an. Biturbo-V10:an var tänkt att vara toppmodell med närmare 700 hk och runt 800 Nm, en effektnivå som alltså fanns med i planeringen runt R8:an redan från början. Men värmeproblemen i det trånga motorrummet gick inte att bemästra, trots att Audi eldade upp tre prototypbilar i försöken.

Med kompressormatning har man inte samma värmeutveckling på utsidan av motorn och det är den tekniken som amerikanska tunern Stasis Engineering i Summit Point, West Virginia, i östra USA. Temperaturen på luften måste dock hållas på en säker nivå och det uppnår Stasis Engineering genom ett relativt måttligt laddtryck på 0,5 bar och vattenkylda intercoolers.

Audi R8 V10 Spyder - provkörd med 720 hk

För vackert för att gömmas i ett motorrum. Men det låter bra!

Man tar också tillfället att sänka vikten genom att snitsa till ett polerat sportavgassystem som låter V10:an bröla obehindrat och sparar dessutom 15 kilo i lägre vikt.

Med överladdningen höjs toppeffekten från originalets fullt tillräckliga 525 hk till 720 hk. Motorn bibehåller sin spetsiga karaktär men får ett välbehövligt lyft i vridmomentet med som mest 755 Nm, tillgängligt långt ner i varvtal vilket förmodligen gör motorn ännu mera lättkörd. Anrättningen kryddas av smidda 20-tumsfälgar och klibbiga Michelin Pilot Sport PS2-däck, 255/30-20 fram och massiva 325/25-20 bak.

Vi ska inte gå händelserna i förväg men programledaren Matt Farah på sajten The Smokingtire.com har som sagt uppenbara problem med att hålla sig till manus under filmarbetet. Med 720 hk är det ett ständigt problem att tygla överstyrningen i utgången av kurvorna. Ett trevligt problem som skapar mycket fnissande och Matt Farah måste flera gånger ursäkta sig och erkänna att det här är bara så kul, så kul – precis som Audi själva hade tänkt sig att R8:an skulle upplevas i sitt starkaste utförande.

Audi R8 V10 Spyder - provkörd med 720 hk

Ansiktsuttrycket hos programledaren Matt Farah säger väl allt – det är så här som Audi R8:an ska upplevas! Klicka på bilden för att se inslaget på YouTube, missa inte 720-kvalitetsnivån.

Fler detaljer om Stasis Engineering och deras produkter går att hitta på deras hemsida, klicka här, och fler detaljer om R8 Spyder R8 och kompressormatningen går att läsa på denna länk. Där går det även att ladda hem en pdf-fil från effektkurvan, före och efter modifieringen med kompressormatningen (klicka här för att ladda hem). I diagrammet kan vi bland annat se att Audis uppgivna toppeffekt på 525 hk stämmer bra, Stasis uppmäter 528 hk och faktiskt hela 575 Nm (Audi uppger 530 Nm).

Vad gör då Audi själva åt detta pinsamma faktum att RS6-motorn inte gick att använda? Får vi tro våra källor i Ingolstadt jobbar man febrilt med att istället använda den nya, något mindre biturbo-V8:an som ska användas i flera av toppmodellerna (RS4, RS7, Q5 RS, med flera). Precis som hos BMW och Mercedes är det turbomatning och mindre motorvolym som gäller i framtiden, med bibehållna eller något förbättrade prestanda samt betydligt lägre bränsleförbrukning som resultat.

Annons
Annons
Rulla till toppen